Takidas Robert Pettersson på svenska i bandet Stiftelsen!

Pressmeddelande  •  2012-05-07 09:30 CEST

Robert Pettersson, mer känd som karismatisk sångare i Takida, har med sitt sidoprojekt Stiftelsen, precis signat för Universal Music AB. Stiftelsen kan närmast sammanfattas som ett gäng samspelta barndomskamrater, vilka med punkig energi kör jordnära rockmusik på svenska.

Det hela började med att ett gäng killar från Ljunga, Micke Eriksson (gitarr) och Arne Johansson (bas), Martin Källström (trummor) och Robert Pettersson (sång), alla med olika musikbakgrund, träffades och jammade helt förutsättningslöst. Kemin var omedelbar.

I början var låtarna på engelska. Men det var när Robert testade att sjunga en fras på svenska, som de kände att de ramlat över något unikt.

– Jag fick gåshud när jag hörde det han gjorde. Det blir naket, man kan inte gömma sig bakom snygga fraser. Men gör man svenska texter bra, kan det bli desto starkare, säger gitarristen Micke.

Vad har bandet för mål? Svaret är enkelt: att göra musik som de själva gillar och ha kul.

– Det är svårt att spekulera i framtiden, vi har många låtar men är fortfarande mitt inne i den kreativa processen, säger Martin.

Den 30 maj singeldebuterar Stiftelsen med ”Vart jag än går”, en poplåt med folk-aktig känsla och en text som känns.

Albumet ”Ljungaverk” släpps i höst.