Taylor Swifts efterlängtade album "Speak Now" släpps imorgon, Taylor till Sverige!

Pressmeddelande  •  2010-10-26 13:57 CEST

Den 27 oktober släpper den fyrfaldigt Grammy Award belönade sångerskan Taylor Swift sitt tredje studioalbum ”Speak Now”

”Att säga rätt sak vid rätt tillfälle är så avgörande att de flesta av oss börjar tveka av rädsla för att säga fel sak vid fel tidpunkt. Men jag har nyligen insett, att vad jag fruktar mer än detta, är att låta tillfället passera utan att säga något alls” säger Taylor om den mycket personliga skivan. ”Dessa låtar består av ord jag aldrig sa, när tillfället fanns rakt framför mig. Låtarna är öppna brev och varje sång är skriven med en viss person i åtanke. Med texterna vill jag berätta för dem vad jag skulle ha sagt till dem personligen för länge sen”

Och man kan inte säga annat än att plattan är personlig. Med låtar dedikerade till Taylor Lautner (Back to December) Kanye West (Innocent) och John Mayer (Dear John), beskriver Taylor Swift albumet som en dagbok från de senaste två tumultartade åren.

”Allt är mycket tydligt. Varenda liten låt är som en vägkarta, med en liten markör som alla kanske inte känner till, en liten nyans, en liten hint av relationen. Varenda låt på albumet är så”

Trots att endast ett fåtal låtar har gjorts tillgängliga för förhandslyssning har kritikerna inte låtit vänta med de goda orden:

“The most musically diverse [album] of her career…. And it’s excellent too, possibly her best.”- The New York Times

“Brilliant. The stone-hearted among [the cynics] who listen to Speak Now will find it hard to complain that Swift somehow stole that Best Album Grammy for Fearless. Entirely self-penned, sans the collaborations of the previous albums, it’s an enormous breakthrough in songwriting maturity….It’ll be decades before she’s holding her peace.” – The Hollywood Reporter

“[“Dear John”] might be her masterpiece to date, or at least the most bracingly, joltingly honest song you've heard any major performer have the nerve to put on record in years.” Yahoo Music

“Since the start of her major label career four years ago, Swift has proved an exemplary role model and a strong songwriter because she is able to tap into her emotions in an authentic way. She’s reached a new high watermark with ‘Mean.’” – The Beat Goes On (Inside Music with Melinda Newman)

“Taylor Swift has again achieved the near-impossible…with a third bundle of melodic, cathartic country-pop. Speak Now is another unrestrained grand-slam”. 4 Stars – Us Weekly

“At its best, Speak Now captures the sweet ache of becoming an adult, as only those who are still in the process can articulate. On Never Grow Up, she recounts with gorgeous simplicity the comforts of childhood, while on Innocent, she sings to an older, sadder friend, "Wasn't it beautiful when you believed in everything/And everybody believed in you?" Whatever growing pains Swift has suffered herself, this album leaves little doubt that time is on her side”.

3,5 stars – USA Today

I skrivande stund befinner sig Taylor Swift I New York, där hon igår höll ett exklusivt launch party för sina fans ifrån 13 länder, Sverige inkluderat. För bilder från festen, klicka här: http://cmtpress.com/

I början av december kommer Taylor till Sverige för att besöka Stockholm och medverka i TV programmet Skavlan.

********************************************************

* Taylor Swifts debutalbum är det enda albumet under det senaste decceniet som har legat kvar på Billboards Top 200 i fyra år! Inget annat album har legat kvar så länge sedan Metallicas "Eponymous" 1997.

* Av de 4 låtar, som släpptes som en kampanj för iTunes, har alla nått första platsen på iTunes singellista inom bara några timmar efter release. Antal nedladdningar har nu genererat i 1,8 miljoner dollar.

* Den oficiella albumreleasen kommer att hållas i LA, där Ellen DeGeners kommer att tillägna hela hennes timmes långa program åt Taylor och "Speak Now"

* Taylor Swift kommer att uppträda i följande program: The Today Show (tisdag 26 oktober), The Late Show with David Letterman (tisdag 26 oktober), Live! With Regis & Kelly (onsdag 27 oktober), Dancing With The Stars (tisdag 2 november)

* Taylor Swift är den bäst säljande digitala artisten i musikhistorien, vars singlar toppat både country och popradiolistorna. I år, vid en ålder av 20, blev hon den yngsta artisten i historien, och den första kvinnliga country artisten någonsin, att vinna musikindustrins högsta utmärkelse- en Grammy för årets bästa album. Hon tog utöver detta pris även hem priserna Country Album of the Year, Best Country Song, Best Country Female Vocal Performance.

* Debutalbumet "Fearless" sålde dubble platina på bara 4 veckor och har nu uppnått 6 x platina

* "Fearless" har spenderat flest veckor på Billboard Top 200 fysiska försäljningslista än något annat album under detta decennium.

* Vann pris som årets artist under 2009 på American Music Awards

* Yngsta artisten i Country Music Associations 43-åriga historia att tilldelas countrymusikens mest prestigefyllda pris: CMA Award för Entertainer of the Year.

* Första kvinnliga soloartisten i countrymusikens historia att skriva, eller att ha varit med och skrivit varenda låt på ett platinasäljande debutalbum

* Taylors Nordamerikanska Frealess turné sålde ut stora arenor i 32 städer och 26 delstater i USA & Kanada

* Över 3,6 miljoner som följer henne på Twitter

* Fler än 12 miljoner vänner på Facebook