Ulrik Munther - ny artist med över en miljon views på Youtube

Pressmeddelande  •  2011-02-02 13:47 CET

Ulrik Munther är ett fenomen som startat på Internet. Utan skivbolags-PR i ryggen och bokningsbolag på kortnummer har 16-årige Ulrik Munther över en miljon views på youtube, medverkat i flertalet stora TV-program och turnerat konstant sedan ett år tillbaka. Under senare delen av 2010 blir Ulrik kontrakterad av Universal Music.

Egentligen har Ulrik en ganska enkel historia: som 15-åring vann han Nordiska finalen av Lilla Melodifestivalen/MGP Junior med sin egen låt ”En vanlig dag”. Året därpå blev han tvåa i Metro Music Challenge med sin egenkomponerade låt ”Life” (samma placering som Erik Hassle hade i förra omgången av samma tävling).

Ulrik började tidigt spela i olika rockband i Kungsbacka strax utanför Göteborg.  Efter att inledningsvis ha spelat covers från bland annat Kent och Guns n Roses, började han snart skriva eget material.

Medan vännerna spelade hockey med sikte på Västra Frölunda tog Ulrik cykeln till replokalen. När musikervännerna drömde om att bli fulländade instrumentalister, så satt Ulrik snarare och spelade sig igenom låtarna från Oasis Definitely Maybe.

-  Jag är inne i en fantastiskt rolig period. Jag pendlar till Stockholm på helgerna för att spela in de låtar jag skriver på veckodagarna. Att det sedan kryddas med showcase i USA, England och Tyskland gör inte livet direkt tråkigare, säger Ulrik.

Ulriks tidigare musik har redan över en miljon views på YouTube. Den nya musiken som Ulrik skriver är uteslutande på engelska. Utlandsintresset från skivbolaget lät inte vänta på sig.

Efter att Ulriks låt Boys Don’t Cry läckt på nätet startar en unik resa. Inte färre än 20 amerikanska och engelska skivbolag hör av sig och visar stort intresse. Inom loppet av fyra veckor flygs Ulrik till Los Angeles, New York, flertalet gånger i London och andra europeiska städer.

Debutsingeln - Boys Don’t Cry – är nu släppt och under första veckan blir det den mest sedda musikvideon på YouTube. Den blir även uppmärksammad av flera stora amerikanska, engelska och svenska bloggar.

Delar av albumet spelas in i Stockholm, men en stor del av produktionen och inspelningen sker även i Ulriks föräldrahem utanför Göteborg.

- Ja, visst är det en ovan känsla att sitta med gitarren, pianot eller trummorna hemma i pojkrummet och plötsligt tänka att detta skall ges ut på skiva i hela världen. Det är lite skumt med tanke på att jag gjort detta i stort sett hela mitt liv, skrattar Ulrik.