Universal Music dominerar Billboard's Songs of the Summer Top 10

Pressmeddelande  •  2012-09-11 15:49 CEST

Carly Rae Jepsens debuthit ”Call Me Maybe” har toppat Billboardlistans Hot 100 i nio veckor och nu står det klart att låten är årets Song of the Summer. Hon är den fjärde kvinnliga artisten att lyckas med detta sedan 1985, de tidigare var Katy Perry ”I Kissed a Girl” (2008), Christina Aguilera ”Genie in a Bottle” (1999) och Mariah Carey ”Vision of Love” (1990).

Efter att Justin Bieber backade upp Carly och ”Call Me Maybe” via sin Twitter sköt låtens popularitet i höjden och den visar inga tecken på att avta, trots att Carlys andra singel ”Good Time” med Owl City också klättrar upp på listorna.

I dagsläget har låten laddats ner över 9 miljoner gånger runt om i världen och Sverige har singeln nått platina hela sex gånger om. Den 17 september släpps hennes efterlängtade debutalbum KISS, och vi kan vänta oss fler hits från den unga kanadensiskan.

På andra plats, efter att ha legat tvåa på Hot 100 i sex veckor, kommer Maroon 5’s ”Payphone” där även Wiz Khalifa medverkar. I Sverige har låten uppnått trippel platina. Gotye och Kimbras ”Somebody That I Used to Know” hamnade på tredje plats efter att ha legat på Hot 100 i hela åtta veckor. Här hemma har den varit en megahit och med 8 x platina kan man med säkerhet säga att det har varit sommarens låt i Sverige.

Ellie Gouldings ”Lights” slutade på plats fem, tätt följd av Rihannas ”Where Have You Been” på sjätte plats (dubbel platina i Sverige) och Nicki Minajs ”Starships” på nionde (5 x platina i Sverige).

Carly Rae Jepsen 'Call Me Maybe' is Billboard's Song of the Summer.