Gemensam satsning för en hållbar utveckling

På måndag drar årets Framtida transporter igång, teknikprojektet för åk 7 och 8. Det är fullbokat för tredje året i rad och omfattar över 700 elever från 24 klasser, Chalmers, Göteborgs universitet, politiken och näringslivet. Det gemensamma målet är att få fler unga att vilja studera naturvetenskap och teknik. Sverige behöver fler tekniklärare, naturvetare och ingenjörer!

Projektet startar med fortbildning för lärarna, en intensiv och inspirerande eftermiddag med både teori och praktiska övningar. Projektets samarbetspartners ska öka lärarnas kunskap om hållbar utveckling, design, effektivitet och logistik genom en rad korta föreläsningar.  Per-Olof Arnäs, universitetslektor vid Chalmers, kommer att föreläsa om systemperspektivet.

– Även om eleverna i projektet väljer att inte studera på universitet så kommer de att vara en del av samhället. Oavsett vad man sysslar med så behöver man systemperspektivet med sig, sa Per-Olof Arnäs i samband med Framtida transporter 2013.

Om projektet

Framtida transporter är ett kostnadsfritt teknikprojekt för årskurs 7 och 8 som bygger på arbetsmodellen Unga spekulerar. Det engagerar lärare, elever och beslutsfattare inom näringsliv, akademi och politik.  Syftet är att utveckla elevernas insikter och intresse för hur tekniken spelar roll i människors dagliga liv. Vi vill uppmuntra dem att visionera om framtiden och öka deras tilltro till den egna förmågan att påverka samhällsutvecklingen.

Projektet genomförs i fyra steg:

1. Lärarfortbildning 29 sep 13.45 - 18.00.
  2. Elevinspiration vecka 42-43: Ett skolbesök på Universeum med praktiska övningar.
  3. Arbete i skolan: Elever och lärare arbetar i klassrummet, skapar modeller, gör studiebesök m m.
  4. Framtidsdag 29 jan kl 9.00–13.15.

Projektet är ett samarbete mellan AB Volvo, Chalmers, DB Schenker, Göteborgs Hamn, Göteborgs Stad Trafikkontoret, Göteborgs universitet, Hogia, Preem, SJ, Sveriges Redareförening, Trafikverket och Universeum.

Deltagande skolor

• Ekhagaskolan
  • Ebba Pettersson privatskola
  • Göteborgs Högre Samskola
  • Fjällskolan
  • Frölundaskolan
  • Kärraskolan
  • Lexby skola
  • Nordlyckeskolan
  • Thorildskolan

Media är välkomna att följa hela projektet liksom att närvara vid ett eller flera av projektets olika steg.

Program lärarfortbildning (utdrag)

14.00–14.25 Processen och uppdraget
Anne Solli och  Marianne Hedberg, Universeum.

14.25–15.00 Juryns bedömningskriterier och Systemperspektivet
Per-Olof Arnäs, Chalmers och Catrin Lammgård, Göteborgs universitet

15.00–15.25 Hållbar utveckling – Sjöfartens utmaningar och möjligheter
Emma Aaben, Stena AB och  Anna Jivén, Göteborgs hamn