Tidigare stulna Georgina träffar Big George på fredag

På fredag ska tocotukanen Georgina, som stals från Universeum i slutet av maj och återfanns en dryg månad senare, få lämna karantän. Media är välkomna att närvara när Georgina släpps ut i Universeums regnskog och äntligen får träffa hannen Big George igen.

När Georgina stals den 23 maj hade tycke precis uppstått mellan henne och Big George, efter ett något turbulent första möte i mars. Denna andra introduktion kommer att ske i två steg. Först nu på fredag kommer de två tukanerna att träffas i ett tvådelat hägn, där ett galler skiljer dem åt. Efter att de har bekantat sig med varandra igen och om allt går enligt plan så kommer vi om två till tre veckor att öppna upp gallret mellan dem.

Ökad säkerhet
Säkerheten på Universeum har förstärkts under våren och sommaren. Det arbetet fortsätter, bland annat genom ett ökat samarbete tillsammans med Cybercom, en av våra samarbetspartners. Vårt mål är att djuren på Universeum ska få leva så fritt som möjlighet i verklighetstrogna naturmiljöer, samtidigt som våra gäster ska få en så naturnära upplevelse som möjligt. Universeum och Cybercom har därför startat ett projekt för att utveckla nya tekniska lösningar för övervakning av djuren.

– Det uppkopplade samhället är ett prioriterat område för oss där vi hjälper företag att skapa affärsnytta med hjälp av tekniska lösningar. Under hösten planerar vi tillsammans med Universeum att utveckla säkerhetslösningar för levande djur där vi ska dra nytta av våra erfarenheter, bland annat ifrån fordonsindustrin. Det ska bli spännande och samtidigt utmanade med tanke på att det idag inte finns några standardlösningar att ta till, säger Johan Wallin, regionchef på Cybercom.

Detta har hänt
28 mars: Big George och Georgina träffas för första gången. Det blir inte kärlek i första ögonkastet, men efter ett par veckor uppstår en bra kemi mellan dem.
23 maj: Georgina stjäls från Universeums regnskog. Universeum ber allmänheten om hjälp i sökandet efter henne. George har då hunnit fästa sig vid Georgina och letar efter henne i regnskogen.
25 juni: Georgina hittas av Polisen och återförs till Universeum. Efter veterinärundersökning sätts hon i karantän i 30 dagar.
25 juli: Georgina ska få träffa Big George för första gången sedan hon stals.

Föranmälan till pressvisningen, gärna senast dagen innan, görs till Eric Edblad via e-post (eric.edblad@universeum.se) eller telefon (0722-07 00 03). Välkommen!