upKeeper Open - där användarna styr framtiden

Den åttonde upplagan av upKeepers konferens upKeeper Open bjöd på allt från produktnyheter till god mat. Men det viktigaste var i vanlig ordning användarnas synpunkter och idéer.

De som väljer upKeeper, vare sig de är kunder, partners eller användare, blir också delaktiga i hur upKeeper utvecklas som produkt. Det är ett av de viktigaste försäljningsargumenten för upKeeper och den årliga konferensen upKeeper Open spelar en stor roll i produktutvecklingsarbetet.

– Vi tar in alla idéer vi får till vårt produktråd och där diskuterar vi utvecklingen i upKeeper och vilka funktioner vi ska satsa på. Vi levererar ut nånstans mellan 82–83 procent av de funktioner som kommer fram under konferensen, säger Janne Larsson, VD på upKeeper.

upKeeper 4.0 och MDM var två välkomna nyheter

Först ut på torsdagen var det som av många beskrevs om en av konferensens höjdpunkter: presentationen av upKeeper version 4.0. Med en ny arkitektur, ett helt nytt gränssnitt och många nya funktioner var uppdateringen välkommen av deltagarna.

MDM står för ”Mobile Device Management” och innebär att upKeeper nu blir en helhetslösning för att fjärrhantera hela verksamhetens maskinpark, från telefoner, via surfplattor till datorer. MDM-integrationen är ett samarbete med företaget DuoSTATION.

Torsdagens ordinarie program avslutades med en workshop där deltagarna delades in i grupper och fick i uppgift att fundera på vilka funktioner de vill se i kommande upKeeper-uppdateringar och vilka nuvarande funktioner det absolut inte vill ska försvinna.

– Vi vill ha den här mixen så att vi verkligen aktiverar deltagarna, säger Janne Larsson, så att de inte känner att de bara blir placerade och ska sitta och lyssna en hel dag utan faktiskt är med och deltar under hela konferensen.

– Jag tycker att eventet är jättebra, sa förstagångsdeltagaren Maria Engström, it-chef på verkstadsföretaget Indexator i Vindeln utanför Umeå. Det bästa är att träffa andra människor som man både kan prata upKeeper med, men också andra it-lösningar i allmänhet. När man befinner sig på en liten ort som Vindeln blir man lätt lite hemmablind så då är det perfekt att komma ut och träffa andra människor och få intryck från andra branscher. Jag tycker att det har varit jättetrevligt.

• umeå
  • rex
  • klienthantering
  • mdm
  • upkeeper

• Umeå

upKeeper Solutions AB är ett svenskt programvaruföretag som grundades hösten 2007 och har sitt säte i Umeå. Vi utvecklar och säljer högkvalitativa lösningar inom området System Management och Desktop Deployment. upKeeper automatiserar och effektiviserar enkelt och snabbt hanteringen av datorer i företag och organisationer.

Med upKeeper automatiserar du all hantering av operativsystem och programvaror på dina datorer enklare, effektivare och mer dynamiskt än med något annat system. Du automatiserar installationer, ominstallationer och uppdateringar av programvaror och operativsystem från en central punkt. Målet med den automatiserade IT-miljön är att spara tid, pengar och samtidigt öka kvalitet och flexibilitet.

Med upKeeper har över 100 slutkunder automatiserat hanteringen av närmare 100 000 datorer.