​Uponor utökar kompetensen inom distribution av dricksvatten

​Uponor utökar kompetensen inom distribution av dricksvatten

Hassfurt/Ehingen/Celle (Tyskland). För att ytterligare utöka Uponors kompetens inom distribution av dricksvatten ansluter sig nu två tyska företag, KaMo-koncernen och Delta Systemtechnik GmbH, till Uponor-koncernen. Avtalen om att förvärva 100 procent av aktierna i respektive bolag undertecknades den 30 november 2015. Affären skall godkännas av den tyska konkurrensmyndigheten.

Den målinriktade investeringen kommer att bredda Uponors portfölj och innovationskraft ytterligare. Uponor erbjuder redan marknadsledande system och lösningar inom detta område, som nu ytterligare kompletteras och utvecklas genom att lägga till produkter och know-how genom de förvärvade bolagen. Kompetensen inom KaMo och Delta omfattar utveckling och implementering av lösningar för enskilda byggprojekt.

"Vi är mycket glada att välkomna två dynamiska och snabbväxande företag till Uponor familjen, Kamo-koncernen och Delta", säger Jan Peter Tewes, Executive Vice President Building Solutions - Europa på Uponor. "Hygieniskt dricksvatten är en kärnkompetens inom Uponor och en sektor som blir allt viktigare. Kunnandet inom de två företagen kompletterar vår portfölj perfekt, särskilt när det gäller bostadsbyggmarknaden, vilket är ett viktigt fokusområde för oss."

"Uponor blir en idealisk partner genom att kombinera KaMo’s know-how med möjligheterna ett starkt internationellt företag ger", förklarar Melanie Kloker, som representerar ledningen i KaMo-gruppen. "Integrationen i Uponor-koncernen kommer ytterligare att öka den dynamiska tillväxten av vårt relativt unga företag", tillägger Thomas Geck, VD för Delta Systemtechnik. Båda företagen har vardera uppnått tvåsiffriga tillväxttal under de senaste åren. År 2014 hade de 119 anställda inom de båda företagen tillsammans en total omsättning på 32,8 miljoner Euro.

KaMo-koncernen fortsätter att arbeta med sin befintliga arbetsstyrka i Ehingen, södra Tyskland, som leds av verkställande direktörer Melanie Kloker och Michael Schmohl. De är aktiva sedan 1985 och gruppen har visat stadig tillväxt, i synnerhet inom affärsenheten färskt varmvatten, som grundades 2004.

KaMo utvecklar och distribuerar system för lokal- och centralvärme samt varmvattenberedning. KaMo är också en av de ledande tyska tillverkarna av systemkomponenter för fördelare som används i värme- och kylsystem. Denna del av verksamheten passar också perfekt i Uponors produktportfölj.

Delta Systemtechnik GmbH kommer också att fortsätta att arbeta med sin befintliga personal under ledning av VD Thomas Geck. Företaget grundades 2004 och kommer även fortsättningsvis behålla sin tillverkning samt huvudkontoret i Celle, norra Tyskland. Företaget producerar centraler för tappvarmvattensystem samt värmeväxlare och komponenter för varmvatten och värmesystem.

KaMo och Delta fortsätter att ansvara för sin försäljning i Tyskland och Storbritannien. På andra internationella marknader kommer försäljningen att förvaltas av Uponors försäljningsnätverk.