Fira Earth Hour 2018 på magiska Kvistaberg

Lördagen den 24 mars 2018 kommer miljontals människor över hela världen att släcka ljuset under en timme kl 20.30-21.30. För att uppmärksamma  Earth Hour bjuder Upplands-Bro kommun in till ett evenemang på magiska Kvistaberg.

Programmet pågår 19.30-21.15. Några höjdpunkter är liveband, DJ och korvgrillning.

Sara Ridderstedt (MP), ordförande i hållbarhetsutskottet, håller tal och efter talet släcks det ner för Earth Hour.

Därefter blir det en akustisk konsert till levande ljus. Syskonen Staffan och Lena Jonsson spelar pop, visor och folkmusik.

Du som inte varit i Kvistaberg har nu en chans att både uppmärksamma Earth Hour och samtidigt upptäcka en spännande plats. Gården, som ägs av Upplands-Bro kommun, är vackert belägen med utsikt över Kvistabergsviken. På platsen ligger också de tre observatorier, varav ett är det äldsta fungerande observatoriet i Stockholms län.

Syftet med Earth Hour (jordtimmen) är att skicka en signal till världens makthavare om att ta klimatfrågan på allvar. Earth Hour är världens största miljömanifestation då miljontals människor över hela världen visar sitt engagemang genom att släcka ljuset under en timmes tid. Earth Hour pågår alltid mellan de angivna klockslagen lokal tid vilket gör att när Earth Hour är slut i Sverige börjar timmen i Storbritannien och så vidare.

En gratis buss går från Bro Centrum klockan 19.15. Klockan 21.30 går bussen tillbaka.

KONTAKTPERSONER:

Sara Riddarstedt (MP), ordförande i hållbarhetsutskottet,

sara.ridderstedt@upplands-bro.se,

Karl Ölander, utvecklingschef,

karl.ohlander@upplands-bro.se

• Stockholm

Upplands-Bro är en växande kommun, både när det gäller invånare och företagsetableringar, med drygt 27 000 invånare. Kommunen ligger vid Mälaren, ungefär två mil nordväst om Stockholm och pendeltåget tar ungefär 25 minuter till Stockholms central. Här finns två tätorter, Kungsängen och Bro, och en levande landsbygd. Kommunens vision, kommunen som ger plats, sträcker sig till år 2035 och beskriver hur framtidens Upplands-Bro ska vara. Visionen förenar kommunens invånare, näringsliv, föreningsliv och anställda i kommunen för att skapa ett gemensamt Upplands-Bro.