Startskott för Internationella Seniorkampen

Måndagen den 20 maj startade Internationella Seniorkampen med närmare 400 anmälda 65-plussare från Sverige och Tyskland. Seniorkampen anordnas på initiativ av förebyggande enheten för äldre i Upplands-Bro kommun – och i år för allra första gången.

Intresset för att tävla har varit stort i Upplands-Bro och till den officiella invigningen hade ett 20-tal av deltagarna samlats på Kungsängens servicehus, Torget 4.

Mirjam Brocknäs, enhetschef för Socialkontorets utföraravdelning, kunde glatt konstatera att 373 deltagare, uppdelade på 32 lag, hade anmält sig till tävlingen och att fler anmälningar väntades komma in under dagen. Bara från Upplands-Bro har det kommit in ett 100-tal anmälningar.

Tävlingen riktar sig till alla som är 65 år eller äldre och fokus ligger på att öka aktivitetsnivån, för ett bättre välmående. Internationella Seniorkampen 2019 löper fram till den 20 augusti och vinnarna koras på Alzheimerdagen/Anhörigdagenden den 2 oktober i Kulturhuset i Kungsängen.

– Vilket fantastiskt bra initiativ från vår förebyggande enhet, både för hälsan och socialt. Hoppas att ännu fler ansluter i framtiden, säger äldre- och omsorgsnämndens ordförande Tina Teljstedt (KD).

Hon tycker att det är speciellt roligt med den internationella uppslutningen. Cirka hälften av deltagarna kommer från Tyskland och under invigningen deltog också ett av de tyska lagen via telefonlänk.

Ett äldreboende i Tyskland berättar att initiativet uppmuntrar deras äldre att röra sig mer och en annan tysk deltagare skriver: "Om vi vinner eller inte, bara att vara med och att vi fick den fina kontakten till Sverige är värd att vara med".

– Jag är oerhört stolt över att vi har så många deltagare och att vi har så många internationellt. Det är ju historiskt! konstaterar enhetschefen Mirjam Brocknäs som också är en av initiativtagarna till Seniorkampen.

I tävlingen är all fysisk aktivitet tillåten, där deltagare utövar en aktivitet för att få motion och rekreation eller för uppnå ett tävlingsresultat. Det kan till exempel var att gymma, spela boule eller gå en promenad. När tävlingsperioden är över räknas det sammantagna antalet tränade minuter för hela laget samman och delas med antalet registrerade lagdeltagare. Detta blir sedan lagets resultat.

Tina Teljstedt (KD), äldre- och omsorgsnämndens ordförande

tina.teljstedt@upplands-bro.se