Upplands-Bro kommun stöttar föreningen Frivilliga Familjehem

Socialnämnden beslutade vid sitt sammanträde i maj att bevilja föreningen Frivilliga Familjehem föreningsbidrag på sammanlagt 225 000 kronor. Föreningen Frivilliga Familjehem verkar för att få familjehem till ensamkommande barn som fyller 18 år under asylprocessen.

Föreningen beviljades tidigare i år 250 000 kronor i ekonomiskt stöd för att använda i arbetet för att stödja och hitta boende åt ensamkommande ungdomar i Upplands-Bro kommun. Föreningen ansökte i april om förlängt stöd, något som nu alltså beviljats.

– Vi är glada att kunna fortsätta stötta Frivilliga familjehemsföreningen i deras verksamhet, som bidrar till en stabilitet för ensamkommande i vår kommun, säger Tina Teljstedt (KD), socialnämndens ordförande.

Beslutet om ekonomiskt stöd gäller förutsatt att regeringen fattar beslut om tillfälligt kommunstöd för asylsökande ensamkommande ungdomar över 18 år, vilket ingår i regeringen vårändringsbudget.

För ytterligare kommentarer:

Tina Teljstedt (KD), ordförande Socialnämnden
tania.teljstedt@upplands-bro.se

För mer information om föreningen Frivilliga Familjehem: