​Upplands-Bro kommun tar nästa steg i fördomsfri rekrytering med intervjuroboten Tengai

Förra året testade Upplands-Bro, som första kommun i världen, att rekrytera personal med hjälp av den sociala AI-roboten Tengai. Nu tar kommunen och företaget Tengai nästa gemensamma steg. Med start 11 maj kommer den senaste versionen av intervjuroboten att användas i ett antal rekryteringsprocesser – extra passande i dessa coronatider då vi så långt det är möjligt ska undvika fysiska möten.

2019 var Upplands-Bro först ut bland Sveriges kommuner att testa AI-roboten Tengai, som en del i arbetet med fördomsfri rekrytering. Sedan des har robeoten utvecklats. Den nya versionen av Tengai kan självständigt genomföra automatiserade anställningsintervjuer.

Nyligen visade en oberoende valideringsstudie från Psychometrics Sweden AB att Tengai utan mänsklig tolkning kan genomföra standardiserade blindintervjuer i dialogformat. Studien bevisar också att HR-tech-verktyget objektivt kan mäta personliga egenskaper som är relevanta för arbetslivet.

Tengai kommer nu att användas i ett antal rekryteringsprocesser. Ett exempel är till kommunens vikariepool för vård- och omsorg, som behöver utökas med kompetent personal i coronakrisens spår.

Genom att använda Tengai möjliggörs en snabbare rekryteringsprocess, eftersom roboten kan genomföra sju gånger fler intervjuer än en mänsklig rekryterare. Tengai tar fram datadrivet underlag om de sökande kandidaterna som bidrar till att fatta välgrundade anställningsbeslut, öka effektiviteten och skapa en mer hållbar och inkluderande rekrytering som främjar mångfald. En ytterligare effekt är att det blir färre fysiska möten mellan människor i rekryteringsprocesserna, vilket är positivt nu under coronapandemin.

– För oss är det viktigt att Upplands-Bro följer med i utvecklingen och ligger i framkant när det gäller digitalisering. Det här är ett spännande exempel på detta, säger Fredrik Kjos (M), kommunstyrelsens ordförande.

Kommundirektör Ida Texell lyfter vad Tengai bidrar med till kommunen.

– Det är principiellt viktigt för oss att kommunen jobbar med fördomsfria rekryteringsprocesser och det är en strategiskt viktig fråga att vi hittar rätt kompetens. Därför är vi glada och stolta över det här samarbetet med Tengai, säger Ida Texell.