​SHOE STORIES.

Berättelser om skor

22 november – 20 september 2015

En utställning om skor gånger två!

Med utgångspunkt i Upplandsmuseets stora skosamling har vi valt skor med berättelser om människor och händelser. Utställningen är inte en modehistorisk exposé, utan ger olika perspektiv på skor, väntade och oväntade. Skor från förr och alldeles nya. Barnskor, herrskor, damskor, sportskor, högklackat och lågklackat. Vilka skor finns i våra samlingar och vad kan de berätta? Och inte minst, vilka finns inte?

Vi har valt att lyfta 17 olika perspektiv och ännu fler skor. Ibland är berättelsen självklar, ibland får man söka efter spår och själv fundera över hur skon har används och vilken betydelse de kan ha haft för dess ägare. Det har varit ytterst spännande att se sammanhang och sätta museets samlingar i relation till dagens skoutbud. Vi väljer skor inte bara utifrån mode och funktion, utan minst lika mycket utifrån identitet och tillhörighet, säger utställningens producent och formgivare Ingrid Zakrisson.

I SKOR ÄR HUVUDSAKEN, som bygger på en bok med samma namn, ger 17 kvinnliga forskare vid Uppsala universitet sina funderingar kring skor. Skor som makt, klass och samhälle, skor som genus och funktion, skor som matematik och kostvetenskap…

Med hjälp av 17 installationer och citat från varje forskares berättelse vill vi få besökarna att fundera över vad vi har på våra fötter.

Utställningen invigs lördag 22 november kl 14.

Perspektiv på skor i Upplandsmuseets samlingar – museichef Håkan Liby.

Skor är huvudsaken - 17 kvinnliga forskares funderingar kring skor – Carin Eriksson Lindvall, docent i företagsekonomi och ledarutvecklare, Uppsala universitet och Birgitta Meurling, professor i etnologi, Uppsala universitet.

Pressbilder: www.upplandsmuseet.se

Information: utställningsproducent Ingrid Zakrisson tel 018-16 91 41, 070-536 57 57

ingrid.zakrisson@upplandsmuseet.se

• Bibliotek, museum

• Uppsala

I centrum för Upplandsmuseets verksamhet står den uppländska kulturhistorien och kulturarvet.
Museets uppdrag är att utforska kulturhistorien,
vårda kulturarvet och förmedla kunskapen om det.

Att utforska kulturhistorien är verksamhetens drivkraft. Upplandsmuseet bedriver kontinuerlig kunskapsuppbyggnad i form av vetenskaplig forskning, undersökningar och inventeringar.
Arbetet resulterar i materiella samlingar av olika slag: föremål, fotografier, texter.

Genom att förteckna, registrera och vårda insamlade föremål och kulturhistoriska miljöer i länet säkras kunskapen
om kulturarvet till förmån för dagens och framtidens människor.
Här är verksamheten i magasinet central.

I museets uppdrag ingår att bearbeta och förmedla den uppländska kulturhistorien och göra den tillgänglig för länets invånare. Utställningar, publikationer, sökbara databaser, föreläsningar och visningar gör det möjligt för alla att ta del av kulturarvet.

Upplandsmuseets verksamhet med att utforska, vårda och förmedla
styrs av utarbetade handlingsprogram.

Katja Jahn

Presskontakt Kommunikationsstrateg Kommunikation 0733-57 86 50