Kirurgveckan 2019 till Norrköping

Kirurgiska kliniken på Vrinnevisjukhuset i Norrköping och East Sweden Convention Bureau har tillsammans vunnit Kirurgveckan 2019!

Kirurgveckan är ett av de viktigaste forumen för svenska kirurger och samlar varje år ca 1000 delegater från hela landet under en hel vecka. På kongressen möts läkare, sjuksköterskor och sekreterare för att diskutera senaste forskningsrön inom det kirurgiska fältet.

Kirurgiska kliniken på Vrinnevisjukhuset ansökte om att få arrangera evenemanget 2019, och i stor konkurrens, mot Stockholm, Västerås, Växjö, Sundsvall och Luleå tog vi hem vinsten! I år blir det dessutom 20-års jubileum då Kirurgiska kliniken på Vrinnevisjukhuset anordnade Kirurgveckan 1999. Evenemanget har vuxit i storlek sedan dess och kräver en engagerad klinik som arrangör, och bra konferensmöjligheter.

Arrangörstaden, Norrköping, får en chans att visa sig från sin bästa sida då ett stort socialt program ingår i kongressen. Vi kommer även att få möjlighet att få visa upp vår nya Region Östergötland, vår klinik och sjukhus.

”Detta är mycket bra med tanke på de rekryteringsbekymmer som råder framförallt på sjuksköterskefronten och främjar även klinikens egna engagemang”, säger Jessica Frisk verksamhetschef för kirurgiska kliniken på Vrinnevisjukhuset.

”Norrköpings kommun får också möjlighet att visa upp sig som en stor, och lockande kongress-stad, med fina möjligheter till centralt boende, fantastiska konferenslokaler och trevliga restauranger och möjligheter till dag- och kvällsaktiviteter”, säger Nico Nauta på East Sweden Convention Bureau (ESCVB). ”Det kommer att märkas i stan att det är Kirurgveckan, vecka 34 2019!”

ESCVB är en icke-vinstdrivande organisation som arbetar strategiskt med destinationsutveckling av Östergötlandsregionen. ESCVB bidrar i ett långsiktigt perspektiv till att stärka regionens varumärke och tillväxt. En stor del av arbetet för ESCVB handlar om att stötta personer på destinationen i att vilja, våga och kunna ansöka om och bjuda in till nationella och internationella möten på orten. Tjänsterna är kostnadsfria.

• east sweden convention bureau
  • kirurgveckan

• Norrköping