Norrköping Light Festival presenterar stolt det första lokala konstverket - In Lust We Trust

In Lust We Trust har skapats av konstnären Federico Winqvist Estrada tillsammans med Makers of Norrköping. Federico är en mångfasetterad konstnär som i sitt skapande intensifierar varje elements egenskaper och med hjälp av det skapar ett mer dynamiskt uttryck i sina konstverk. Federico är född i Mexico men har bott i Sverige i många år och är sedan 1,5 år Norrköpingsbo. Hans debututställning som separatist var 1984 på Länsmuseet i Linköping. Våren och sommaren 2011 deltog han i två utställningar i konstnärsdistrikten Chelsea i New York, USA, däremellan har han ställt ut i både Sverige och utomlands.

IN LUST WE TRUST
Konstnär: Federico Winqvist Estrada, Sverige

I skapandet av In Lust We Trust har Federico Winqvist Estrada hämtat inspiration från de stora ljuskronor som finns i Norrköpings stadsmiljö under de mörka vintermånaderna när ljuset behövs som mest. Med dess moderna utformning och väl valda färger vill Federico skapa en nyfikenhet hos åskådaren. Konstverkets interaktivitet bidrar med ytterligare en dimension i konstverkets uttryck där åskådarna interagerar genom sin närvaro, rörelse, position enskilt eller i grupp.

In Lust We Trust kommer under Norrköping Light Festival 2015/2016 finnas i den gamla turbintrumcentralen i gränden mellan Norra Grytsgatan och Visualiseringscenter C.

På vår hemsida, www.norrkopinglightfestival.se finns mer information om de övriga hittills presenterade konstverk samt placeringen i Norrköping. Här finns även pressbilder att ladda ner.

Bildtext: På bilden visar Federico Winqvist Estrada en miniatyr av In Lust We Trust. I verkligheten är ljuskronan 2 meter hög och ca 1,2 meter bred.

• norrköping light festival

• Norrköping