Nyårspromenaden - stans mest upplysta promenad

Nu närmar sig årets Nyårspromenad! Upp emot 40 000 personer väljer att gå promenaden under de sista timmarna på året. En kär tradition som började 1999 och genomförs nu för 15:e gången.

Den stämningsfulla promenaden kantas enligt traditionen av körsång, fina ljusinstallationer, dansare från DeGeer-gymnasiet och marschaller. Massor av marschaller. Varje år tänder vi 6 000 st marschaller. Själva tändningen görs av Hemvärnet med major Lars Nordh i spetsen. Han berättar att det tar cirka 2 timmar för 25 soldater att tända alla marschaller som pryder promenaden.

Nyårspromenaden startar kl. 16.00 vid statyn av Moa Martinson på Grytstorget med att Lotta Källström inviger promenaden.

Damkören och Bel Canto-kören bjuder på körsång och vill du gå in och värma dig under vägen så finns möjligheter hos Visualiseringscenter C, Norrköpings Stadsmuseum, Arbetets museum och Louis De Geer konsert & kongress som alla hälsar välkomna under promenaden.

Kommunfullmäktiges ordförande, Eva Andersson, framför det traditionsenliga talet från balkongen på Grand Hotell. Promenaden avslutas med pampiga fyrverkerier från de 10-faldiga svenska mästarna, Göteborgs Fyrverkerifabrik.

Frågor besvaras av:

Frågor om innehållet och fakta om Nyårspromenaden:
Johan Bergerfalk – Projektledare, 0730-201791

Frågor och mer information om marschalltändningen:
Lars Nordh 0708-80 34 52

Talare: