Titanic - The Exhibition omsatte ca 45 miljoner i Norrköping

Den 30 april - 8 september flyttade den internationella vandringsutställningen Titanic - The Exhibition in i Värmekyrkan i Norrköping. Den har tidigare visats i Sverige och då på Sjöhistoriska museet i Stockholm 2009. Då liksom nu har utställningen lockat en stor mängd besökare.

I Norrköping kom hela 51 642 besökare. Av turisterna som motsvarade 70% av besökarna var drygt hälften dagbesökare, 46% av turisterna valde att övernatta i Norrköping. Vistelselängden för de övernattande turisterna var 3,5 nätter och den totala genomsnittliga vistelsekonsumtionen var 1300 kr vilket ger ca 45 miljoner kr i turistekonomisk omsättning.

"Givetvis är den stora andelen turister som besökt utställningen oerhört positivt och långt över vår förväntan, även om de signaler vi fått från framförallt handeln har pekat på många hitresande besökare. Det visar även vikten och betydelsen av att skapa nya reseanledningar till kommunen för att utveckla besöksnäringen", säger Stefan Papangelis, VD Upplev Norrköping.

Se rapporten i sin helhet i bifogad PDF-fil.

• evenemang
  • titanic - the exhibition