Trädgårdslust våren 2019

Upplev Norrköping bjuder in till vårens Trädgårdslust på Färgargården. Tillsammans firar vi in våren och sommarens ankomst, och intresset trädgården och det gröna livet. Trädgårdslust arrangeras årligen under vår och höst, och i år fortsätter Upplev Norrköping sitt samarbete med Billbäcks plantskola.

Billbäcks är ett 60-årigt trädgårdsföretag med rötterna i Svärtinge. Butiken är välkänd för sitt breda växtsortiment med vacker visningsträdgård där läckerheter från Villa Flora Trädgårdscafé kan åtnjutas i det gröna. Deras mindre kända del av verksamheten är som trädproducent av park- och alléträd där Billbäcks bidrar till gröna utemiljöer runt om i Norden inom stad, park, kyrka och även privata trädgårdar. Senaste tillskott i trädodlingen är en variation av äppelträd som är källan till Billbäcks östgötska äppelmust och cider - de läskar både till vardags och fest.

- Samarbetet med Billbäcks gav oss ett otroligt lyft, och vi ser fram emot att utveckla samarbetet ytterligare. Som den starka spelare de är har de otroligt mycket att erbjuda evenemanget som helhet och alla besökare, säger projektledare Carita Nordh Isgren.

Vårens Trädgårdslust går av stapeln den 18 maj och programmet är fullspäckat med tävlingar och lekar för de yngre (och äldre) med gröna teman. Ylva Landerholm inspirerar och lär besökarna mer om odling, om färger, smaker och rofyllda trädgårdar. Besökarna kommer även att ha chansen att lära sig allt om fågelholksbygge med Anders "Pidder" Pedersen, och välja bland mängder av lokalproducerade varor och hantverk.

- Äntligen tid för trädgårdslust igen, ett event vi ser fram emot varje säsong. Vi finns som vanligt på plats för att delta i den goda stämningen och möta nyfrälsta som gamla gröngölingar, säger Emelie Billbäck.

Kontakt Billbäcks:
Emelie Billbäck