Turismen i Norrköping ökar för fjärde året i rad

Resurs AB har nu presenterat de ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekterna av turismen i Norrköpings kommun för 2013. Rese- och turistindustrin i Norrköpings kommun omsätter 1 541 miljoner kronor, en ökning med 1,9% jämfört med 2012, och ger arbete åt 1 162 personer.

Besöknäringen växer för varje år och för 2013 gav turismen 109 miljoner kronor i skatteintäkter till kommunen. Hotellen är den största enskilda kategorin och omsätter totalt 500 miljoner kronor, 32,5% av hela omsättningen. Antalet hotellnätter för 2013 har dock minskat med en dryg procent jämfört med 2012, däremot har antalet kommersiella gästnätter ökat med 71 000. En kategori som däremot har ökat jämfört med 2012 är dagbesöken. De utgör en fjärdedel av den totala turistomsättningen.

- Trots att hotellnäringen tappar på affärssegmentet så ökar näringen totalt. Det är främst besökare kopplade till evenemangen Titanic-utställningen, UEFA Dam-EM och så klart Bråvalla Festival, säger Stefan Papangelis, VD på Upplev Norrköping AB. Han fortsätter: - Det är kul att se att vårt hårda arbete med att locka besökare till Norrköping ger resultat. Framför allt ger det mersmak att jobba ytterligare med att skapa nya reseanledningar. Vårt största mål är självklart att omvandla det ökade antalet dagsbesökare till övernattande gäster. Vi vill ju inte att de ska missa allt vi har att uppleva här i Norrköping, säger Stefan med ett leende och passar på att avsluta med att bolaget ser fram mot årets utställning av Harry Potter™: The Exhibition som man förstås hoppas ska synas i nästa års siffror.

Rapporten är ett av besöksnäringens viktigaste verktyg som kan visa nyttan och betydelsen av en stark besöksnäring och här kan man läsa ut mycket intressant information. I rapporten kan man bland annat läsa att 50% av alla övernattningar i Norrköping sker hos släkt och vänner. Det framgår även att den icke kommersiella delen av turistomsättningen ökat med 30 miljoner. Flest utländska besökare får vi från Finland och på andra plats kommer Tyskland.

För att läsa rapporten i sin helhet, se bifogad PDF

Det är konsultföretaget Resurs AB som har genomfört mätningen utifrån den Turist Ekonomiska Modellen. Företaget gör samma beräkning på mer än 230 av Sveriges 290 kommuner.

• besöksnäring
  • tem 2013