VÄRLDSTEATERDAGEN 27/3. KAN SCENKONSTEN RÄDDAS?

Pressmeddelande  •  2012-03-23 08:00 CET

Under hösten har vi kunna läsa om kompanier och teaterhus i både Sverige och utomlands som utsatts för protester och mordhot p g a sina föreställningar. Samtidigt har Nya teatern och Trafó i Budapest fått politiskt tillsatta teaterdirektörer med högerextrema och främlingsfientliga åsikter. I England, Holland, Slovenien och Portugal stryps kulturbudgetar och bidrag till det fria kulturlivet dras in. Och vad den ekonomiska krisen får för följder i Grekland och Italien törs vi inte tänka på. Även i Sverige nallas det i kulturbudgeten, de fria grupperna går på knäna (om de ens överlever) och de större teaterhusen börjar mer och mer likna fabriker.

Här i Sverige utsattes Turteatern för kraftigt näthat i samband med sin uppsättning av SCUM-Manifestet och Uppsala stadsteaters manusförfattare hotas av nynazister och får hemsidor med föreställningsrelaterat skolmaterial saboterade.

Vill vi inte ha ett fritt kulturliv som reflekterar över vad det är att vara människa? Vill vi bara ha lättsmält underhållning sponsrad av stora multinationella företag där vi kan sjunga med och klappa takten. Värnar vi inte längre vår frihet och integritet? Vill vi inte längre få nya tankar tänkta? Vart är vi på väg och vad tänker vi göra åt det?

På tisdag är det Världsteaterdagen som uppmärksammar det unika i teaterkonsten och dess universella roll för människor i alla delar av världen, trots att den ofta verkar under svåra villkor. Detta år uppmärksammas situationen i Ungern. Mitt i Europa inför regeringen stora begränsningar i yttrandefriheten och genomför en politisk styrning av konsten. Man vill tysta den sista fria radion Klubrádió och teaterledningen för Nya teatern, Uj Színház, i Budapest har bytts ut. Det ungerska kulturlivet protesterar och mediesituationen kritiseras hårt både från EU och Human Rights Watch.

Vi tror att scenkonsten fortfarande behövs och att människor vill få mer än bara underhållning. Tydligt är att scenkonsten kan provocera men kan den fortfarande göra skillnad? Vi är övertygade om det och bjuder in artister från när och fjärran till årets TUPP som verkligen försöker.

Från Volksbühne i Berlin kommer Gob Squad med Revolution Now!, från Italien kommer Motus med sitt verk Alexis. A Greek Tragedy. Kroatiska Tea Tupajic & Petra Zanki och deras The Curators’ Piece är en rättegång mot konsten med flera nordiska kuratorer på scenen. Från Slovenien kommer Janez Jansa, en av tre performanceartister som 2007 tog den slovenske premiärministerns namn. Från Sverige kommer Turteatern med den mycket omtalade SCUM-manifestet och Halla Òlafsdóttir & Amanda Apetrea med sin bejublade Beauty and the Beast.
Motus, Tea Tupajic & Petra Zanki och Janez Jansa besöker Sverige för första gången någonsin. Inte missa!

För mer information/intervjuer/pressbiljetter/bilder/etc kontakta:
Camilla Bjelkås
Kommunikationssavdelningen