Stora bokbytardagen besöker Pumphuset

På onsdag den 16 maj är det Stora bokbytardagen. I Uppsala slår Pumphuset upp portarna för att Uppsalaborna ska få chans att uppdatera bokhyllan utan påfrestning på miljön.

Stora bokbytardagen firas på flera platser runt om i hela Sverige. I Uppsala öppnar Uppsala Vatten Pumphuset för att ge plats för att byta böcker och därigenom sprida budskapet om återanvändning.

– Att återanvända saker är både ekonomiskt och miljömässigt smart. Inte nog med att någon annan kan få glädje av det som du ändå hade tänkt göra dig av med, du gör även en bra insats för miljön genom att ge din gamla bok längre livslängd, säger Ida Holmgren, kommunikatör på Uppsala Vatten.

Tid och plats
I Pumphuset, Munkgatan 2, vid Svandammen. Vi håller öppet för bokbyte 15.00-19.00.

Hur går det till?
Du tar med dig en bok (max tre böcker per person) och byter den mot någon annans bok. Det går bra att ta med sig skönlitteratur, biografier, barnböcker och faktaböcker. Det enda som vi inte kan ta emot är uppslagsverk.

• återanvändning
  • avfallstrappa
  • återvinning
  • bokbytardag

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en omsättning på 520 miljoner kronor (2017).

Ida Holmgren

Kommunikatör 018-727 95 75