Sveriges största klädbytardag besöker Uppsala

Lördagen den 14 april arrangerar Naturskyddsföreningen Sveriges största klädbytardag. Över 100 platser i hela landet deltar. I Uppsala slår Pumphuset upp portarna för att Uppsalaborna ska få chans att uppdatera vårgarderoben utan påfrestning på miljön.

I Uppsala samarbetar Naturskyddsföreningen med Uppsala Vatten och Avfall, som också vill sprida budskapet om återanvändning.

Förra året bytte över 40 000 plagg ägare på Sveriges största klädbytardag. Det motsvarar en resursbesparing av 30 ton kemikalier, 280 ton koldioxid och 40 000 kubikmeter vatten, förutsatt att de bytta plaggen ersatte nya plagg.

Naturskyddsföreningen och Uppsala Vatten och Avfall uppmuntrar nu alla Uppsalabor att rensa i garderoben, ta med upp till10 fina plagg och komma till klädbytardagen i Pumphuset.

Tid och plats
Tid och plats: 14 april i Pumphuset, Munkgatan 2, vid Svandammen. Inlämning sker mellan klockan 10.30 och 12.00 då är man välkommen med max 10 rena och välvårdade plagg. Klädbytet sker mellan 13 och 15.

Klädbyte ren miljövinst
Trots överfulla garderober fortsätter svenskarna att shoppa kläder. I genomsnitt köper vi cirka 13 kilo nya kläder och textilier varje år. Miljön drabbas samtidigt hårt genom att det går åt mycket vatten, kemikalier och energi både vid odlingen av bomullen och när tyget görs. För att tillverka tyg till ett par vanliga jeans går det till åt ungefär 10 000 liter vatten. Genom att öka livslängden från 2,2 år som är genomsnitt för ett plagg med 9 månader minskar klimatpåverkan med 27 procent och vattenanvändningen med 33 procent. Att byta kläder med andra är ett av flera sätt att låta kläderna leva länge. Laga, ändra och skänka till insamling är andra miljösmarta tips.

Klädbytardagen har erhållit Avfall Sveriges utmärkelse ”Miljönär-vänlig”. Även i Norge och Danmark ordnas klädbytardagar.

Vi kommer att hålla vår nya utställning i Pumphuset öppen.

Mer info
Mer information om arrangemanget finns på www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen och www.uppsalavatten.se/kladbytardagen.

• klädbytardag
  • återvinningscentraler
  • återvinningscentral

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en omsättning på 520 miljoner kronor (2017).

Ida Holmgren

Kommunikatör 018-727 95 75