AnnaPS i samarbete med Roche - världens största bioteknikföretag

AnnaPS, ett tillväxtföretag i Östhammar, har ingått ett unikt samarbetsavtal med världens största bioteknikföretag, Roche.

AnnaPS ingår nu ett samarbetsavtal med ett av världens ledande företag för insulinpumpar, Roche Diabetes Care, Tyskland.

– Detta är ett enormt steg i AnnaPS utveckling och vi står väl förberedda inför en kraftig tillväxt. Vi räknar med att minst fyrdubbla vår försäljning inom ett år. Ett samarbete av denna storlek har möjliggjorts av av att vi byggt företagsstrukturen utifrån tänket ”stort från start", samt vårt gedigna miljö- och kvalitetsarbete, säger vd och grundare Anna Sjöberg. Anna är själv typ1-diabetiker.

Roche Diabetes Care kontaktade AnnaPS för att ytterligare stärka sitt erbjudande till sina kunder.

– Vi är väldigt glada att kunna erbjuda dessa smarta lösningar till våra kunder för att diskret kunna bära insulinpumpen. Det som gör AnnaPS kollektion extra speciell och perfekt för våra insulinpumpar är att kläderna är snyggt designade, bekväma att använda och underlättar diskret diabeteshantering via fjärrkontrollen utan att pumpen behöver tas fram, säger Anna-Karin Eskilsson, produktchef, Roche Diabetes Care, i deras pressmeddelande.

Det nya partnerskapet mellan Roche Diabetes Care och AnnaPS adresserar aktivt de utmaningar som insulinpumpanvändare upplever i sin dagliga diabeteshantering. AnnaPS produkter erbjuder en intelligent produktdesign för personer med diabetes.

– Roche Diabetes Care är världsledande inom området insulinpumpar, på för oss, i stort sett alla viktiga marknader. Vi är unika med våra produkter och genom avtalet når vi Roche Diabetes Cares kunder i hela världen. Nu kan vi hjälpa ännu fler människor att bära sina diabeteshjälpmedel (framför allt insulinpumpar men även mobil, socker, handenheter och blodsockermätare) på ett snyggt, enkelt och säkert sätt, fortsätter Anna Sjöberg.

AnnaPS har fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre och har genomfört programmen UIC Business Lab och UIC Business Prep.

Läs Roche Diabetes Cares pressmeddelande

För mer information kontakta:
Anna Sjöberg, vd och grundare
AnnaPS
Mobil: 073-091 05 55
E-post: anna@annaps.com

Helen Krut, kommunikationschef
Roche Diagnostics Scandinavia AB
Tel: 08-404 88 25
Mobil: 076-107 52 11
E-post: helen.krut@roche.com

Mobil: 070-214 33 24
E-post: stina.thor@uic.se

• annaps
  • roche
  • diabetes
  • östhammar

Om AnnaPS
AnnaPS® är ett svenskt klädmärke som grundats och drivs av Anna Sjöberg som själv har typ 1-diabetes. AnnaPS lanserade sina första unika produkter år 2011, underkläder med integrerade fickor för att bära diabeteshjälpmedel på ett enkelt sätt. Idag erbjuder AnnaPS en rad produkter för kvinnor, män och barn i alla åldrar och storlekar.

AnnaPS vill göra vardagslivet med diabetes lite enklare, under mottot ”Diabetes made easier”. Människor ska kunna göra vad de vill och klä sig hur de vill, oavsett om de bär insulinpump eller inte! När Anna Sjöberg först fick sin insulinpump, upptäckte hon bristen på osynliga och bekväma bärsätt för diabeteshjälpmedel på marknaden. Då kom hon på tanken att bära sina hjälpmedel i kläderna. Med hjälp från hennes diabetessköterska, och andra människor med diabetes, grundade hon klädmärket AnnaPS - med fokus på funktionalitet, säkerhet, kvalitet och design. Sedan dess har företaget expanderat, och är idag det ledande märket inom kategorin kläder med integrerade fickor för diabeteshjälpmedel.

AnnaPS är engagerade i barndiabetesläger över hela Sverige, och är i ständig kontakt med människor som lever med diabetes för att säkerställa att kläderna täcker alla specialönskemål och behov. AnnaPS bryr sig också om produktionsprocessen, miljön och människorna det berör. AnnaPS skickar varor över hela världen, och är ett webbaserat företag, som erbjuder sina kunder produkter via hemsidan www.annaps.com.

Om Roche Diabetes Care
Roche Diabetes Care är pionjärer inom utvecklingen av system för blodsockermätning och en av världens ledande för diabeteshanteringssystem. Under mer än 35 år har Accu-Chek® varumärket varit dedikerat till en strävan mot att alla med diabetes ska kunna leva sina sina liv så obegränsat som möjligt samt att kunna erbjuda hälso- och sjukvårdspersonal verktyg som kan optimera hälsan hos personer med diabetes. Dagens Accu-Chek portfölj erbjuder personer med diabetes och hälso- och sjukvårdspersonal innovativa produkter och lösningar för effektiv diabeteshantering. Accu-Chek produkterna omfattar blodsockermätare, insulinpumpsystem med tillbehör samt datahanteringssystem, och utbildningsprogram som medverkar till förbättrade medicinska resultat. För mer information se www.accu-chek.se

Uppsala Innovation Centre (UIC) är en av landets främsta företagsinkubatorer och har rankats av UBI Global som världens 10:e bästa, och Europas 5:e bästa, företagsinkubator med universitetskoppling. UIC stödjer entreprenörer, forskare, innovatörer och företagare i arbetet med att kommersialisera sina idéer och utveckla sitt affärsmannaskap. UIC erbjuder affärsutvecklingsstöd, kunskap och verktyg till innovativa projekt och tillväxtföretag som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. UIC tar inga ägarandelar och vänder sig till projekt och bolag inom alla branscher, exempelvis life science, ICT och teknik. Målsättningen är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag med hög överlevnadsgrad utvecklas. UIC-modellen innefattar bland annat fem programsteg och 70 handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. UIC erbjuder även hjälp med att hitta finansiering samt väl utvecklade kommersiella och tekniska nätverk. UIC har verksamhet i Uppsala län och Södertälje kommun. Ägare till UIC är till lika delar STUNS (Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle), Uppsala kommun, SLU Holding samt Uppsala universitet Holding. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd - Excellens. www.uic.se