APR Technologies tar hem viktig order från Airbus DS

APR Technologies har säkrat ännu ett kontrakt med Airbus Defense and Space inom ramen för utvecklingen av den nya satellitplattformen Eurostars Neo. Beställningen omfattar ett arbete värt cirka 28 miljoner kronor och innebär ett viktigt steg i APR:s övergång från utvecklingsbolag till ett producerande teknikföretag. Bygget av en produktionslina är redan i full gång.

En ny europeisk plattform för telekommunikationssatelliter på 3-6 ton är under konstruktion. Franska Airbus DS har fått uppdraget av Europeiska och Franska rymdstyrelsen (ESA & CNES) att bygga den. Med Eurostars Neo befäster Airbus DS sin position som ledande tillverkare av satelliter. APR Technologies är utvald som en av underleverantörerna.

- Det är klart att just Airbus-uppdraget är en fjäder i hatten eftersom de är Europas ledande företag inom satelliter och världens näst största efter Boeing, säger företagets vd Peter Nilsson.

APR Technologies har under flera år arbetat med att utveckla en produktfamilj som primärt riktar sig mot termisk kontroll av just kommunikationssatelliter. För att hantera ordern bygger APR nu ut sina lokaler i Enköping med 240 kvm för en kvalitetssäkrad produktionslina som bland annat omfattar ett ISO7-certifierat renrum på 90 kvadratmeter. De första enheterna kommer att levereras till Airbus under 2018.

Eurostars Neo introducerar mängder av ny teknik jämfört med tidigare generationers satelliter. Bland nyheterna finns elektrisk/kemisk/hybrid-drivning, effektivare energihantering och ny termisk reglering, vilket är APR:s bidrag. Målsättningen är att APR:s temperaturkontrollsystem ska kunna öka satellitplattformens prestanda med upp till 50 %.

APR Technologies ingår i rymdinkubatorn ESA BIC Sweden som UIC är med och driver tillsammans med Arctic Business Incubator och Innovatum.

Peter Nilsson, vd
APR Technologies
E-post: peter.nilsson@aprtec.com

Om APR Technologies, Small Systems – Great Improvements