Fertsoft och CheckProof vann Nordeas resestipendium 2017

Uppsalaföretaget Fertsoft och CheckProof från Täby har tilldelats Nordeas resestipendium. Stipendierna på 25 000 kronor vardera delas årligen ut till två UIC-bolag och är öronmärkta för en affärsresa som gagnar företagets utveckling och tillväxt. Priset delades ut av Uppsala Innovation Centres partner Nordea i samband med UICs årliga julgransplundring den 18 januari, som samlade ett hundratal företagare och personer från näringsliv, samhälle och universitet.

– Att knyta internationella kontakter i ett tidigt skede är ofta avgörande för ett företags framtida utveckling. Nordeas resestipendier ges därför till UIC-bolag som står inför en affärsresa som kan vara nyckeln till företagets framgångar, säger Anders Nordström, Uppsala Innovation Centre och stipendiejuryns ordförande.

Fertsoft, Uppsala, utvecklar och säljer ett datasystem till fertilitetskliniker, IVF-kliniker. Systemet är en plattform som samlar hela klinikens patient- och behandlingsinformation i ett enda program. Det ökar effektiviteten på kliniken vilket innebär att kliniken sparar pengar, samt att fler par med barnlängtan kan få behandling. Fertsoft kommer att resa till USAs största kongress inom infertilitet och reproduktionsmedicin för att kunna implementera den senaste tekniken i sin produkt, samt för att knyta viktiga kontakter på den amerikanska marknaden.

CheckProof, Täby, erbjuder en app och ett bakomliggande system som förenklar och effektiviserar hanteringen av inspektioner, checklistor och avvikelser kopplade till förebyggande underhåll och arbete inom hälsa, säkerhet, miljö och kvalitet. Under 2017 kommer CheckProof att göra en stor satsning på den amerikanska marknaden. Genom stipendiet kommer CheckProof att kunna resa till den största mässan inom maskinentreprenad, bygg och konstruktion i Las Vegas, där syftet är att identifiera nya kunder, agenter och kontakter.

– Vi vill gärna kunna göra det möjligt för morgondagens tillväxtföretag att knyta viktiga kontakter internationellt. Som partner till UIC kan vi genom Nordeas resestipendium ge två spännande bolag ett tillskott, som gör det möjligt för dem att genomföra en avgörande affärsresa, säger Per Svensson, kontorschef på Nordea Bank.

Martin Björkman, vd
Fertsoft
E-post: martin.bjorkman@fertsoft.com
www.fertsoft.com