Freelway vann innovationstävlingen CleanTech Challenge

Smarta lösningar för gemensamma varutransporter i Uppsala blev vinnare i innovationstävlingen CleanTech Challenge. Strängnäsbaserade UIC-bolaget Freelway tog hem förstapriset med mjukvaran Gofreel, som gör det möjligt att via en applikation samordna transporter med syfte att minska utsläpp.

Med en innovativ lösning för gemensamma transporter i Uppsala och dess närhet har tjänsten Gofreel skapat möjligheten att minska trafiktrycket och utsläppen. Lösningen är en användarvänlig applikation i telefonen.

Tävlingen har genomförts i samarbete med Uppsala kommun, Uppsala Innovation Centre och IBM med finansiering från Vinnova. Tävlingen arrangerades av miljöteknikföretaget Håll Ut som arbetar med projekt inom hållbarhet och samhällsutveckling. Syftet var att fånga upp innovativa idéer från privatpersoner och företag som kan bidra till en förbättrad luftkvalitet i Uppsala. Tävlingsperioden pågick under vintern 2014-2015 och vinnarna utsågs av en jury från de arrangerande aktörerna.

Första priset var 50 000 kronor från Uppsala kommun samt möjlighet att utveckla idén och genomföra den tillsammans med Uppsala kommun och företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre.

– Vi utvecklar Uppsala till en hållbar och attraktiv kommun. Genom att ge stöd till CleanTech Challenge satsar vi på innovationer som främjar hållbarhet och entreprenörskap, säger kommunstyrelsens ordförande Marlene Burwick (S).

– Ett av kommunens miljömål är att minska utsläppen. I ett pilotprojekt inom kommunen ska de nu få testa sin produkt inom hemtjänsten i Uppsala, säger Maria Gardfjäll, kommunalråd (MP) och en av jurymedlemmarna.

Andrapristagare var UpWis Smart City Sensor Network, vilket är ett trådlöst nätverk för övervakning av föroreningar. De får tillgång till IBMs Global Entrepreneur-program och tillgång till IBMs mjukvaror och expertis.

Tredjepristagare var Envirocars elbilspool som får möjlighet till vidare utveckling av sin idé i ett av Uppsala Innovation Centres affärsutvecklingsprogram.

Prisutdelning ägde rum i samband med evenemanget Relationsdagen den 17 mars 2015 på Uppsala konsert och kongress.

Freelway har fått stöd i sin affärsutveckling genom Uppsala Innovation Centres program UIC Business Agile och UIC Business Prep.

Bildtext: Tobias Forngren, vd på Freelway, vann innovationstävlingen CleanTech Challenge. Prisutdelare var Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.

E-post: stina.thor@uic.se

Tobias Forngren, vd
Freelway
Tel: 073-849 09 54