Innovationsbron satsar på bästa företagsinkubatorerna – 2 mkr till UIC

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2012 15:46 CEST

Innovationsbron satsar nu 10 miljoner extra på landets sex främsta företagsinkubatorer, däribland Uppsala Innovation Centre (UIC). Dessa får en särskild satsning för snabbare utveckling av unga tillväxtbolag. Åtgärden ingår som en del i den internationella satsning som Innovationsbron lanserat för att skapa snabb tillväxt och tidig internationell etablering. De sex inkubatorerna som nu utsetts är fördelade över hela landet, från Malmö till Umeå. UIC får 2 miljoner kronor per år under en tvåårsperiod för stärka framväxten av fler internationella företag.

– Det är glädjande att Innovationsbron valt ut Uppsala Innovation Centre i sin spetssatsning. Nio av tio UIC-bolag är fortsatt aktiva på marknaden efter att de lämnat UIC. Med ett tillskott på 2 miljoner kronor från Innovationsbron vill vi göra ännu större insatser i bolagen så att de kan expandera och nå en internationell marknad, säger Per Bengtsson, vd på Uppsala Innovation Centre.

Innovationsbrons satsning baseras på Näringsdepartementets anslag där 100 miljoner öronmärkts för att stimulera en snabb tillväxt och tidig internationell etablering av unga svenska tillväxtföretag. Följande inkubatorer har utsetts att ingå i spetssatsningen: Minc, LEAD Incubator, Chalmers Innovation, STING, Uppsala Innovation Centre och Uminova Innovation. Dessa inkubatorer uppfyller de höga krav som Innovationsbron har fastställt. Innovationsbron har bedömt hur väl inkubatorerna tidigare lyckats med sin uppgift och deras möjligheter att utveckla företag. En snabb, kontrollerad tillväxt är viktigt för att unga tillväxtföretag ska ha en reell chans att överleva både i Sverige och internationellt.

Innovationsbrons satsning på landets inkubatorer ingår i BIG Sweden, Innovationsbrons inkubationsprogram som syftar till att vässa inkubatorindustrin i Sverige. 46 inkubatorer ingår i någon del av Innovationsbrons BIG Sweden program.

– Men denna gång har vår målsättning varit att satsa på spets. Vi har helt enkelt valt ut några av de bästa inkubatorerna. Det här är eliten av Sveriges inkubatorer, de som visat att de kan leva upp till våra krav och vår ambition om fortsatt utveckling, säger Anders Nilsson, Program Manager och ansvarig för Innovationsbrons inkubatorprogram.

Utbildning i Silicon Valley
I programmet ingår bland annat en utbildningsresa till Silicon Valley där de utvalda svenska inkubatorerna får chans att möta amerikanska branschkollegor och riskkapitalister och intensivt arbeta med utvecklingsprocesser.

– En viktig del i processen handlar om att uppmuntra svenska tillväxtföretag och inkubatorer att tänka stort redan från början. Att ha sikte på att bolagen omsätter 10 miljoner kronor är inte tillräckligt i rollen att hjälpa till att skapa tillväxtbolag. Istället ska siktet vara inställt på att omsätta 100 miljoner, eller helst en miljard. Men då krävs att man själv tror stenhårt på att det är möjligt, avslutar Anders Nilsson.

Bildtext: Per Bengtsson, vd, Uppsala Innovation Centre (vänster) och Peter Strömbäck, vd, Innovationsbron (höger) är glada över satsningen på Sveriges bästa företagsinkubatorer.

För mer information kontakta:
Innovationsbron

Maria Kessling, Kommunikationschef på Innovationsbron AB Tel: 0768-808810, maria.kessling@innovationsbron.se

Tel: 070-674 20 02, anders.nilsson@innovationsbron.se

Om Innovationsbron
Innovationsbron identifierar, utvecklar och investerar i blivande tillväxtföretag. Sedan 1994 har vi investerat i närmare 300 företag, med en årlig investeringstakt på ca 30-40 nya företag, vilket gör oss till Sveriges mest aktiva riskkapitalist i tidig fas. Innovationsbron satsar på innovativa nystartade företag med en internationell tillväxtpotential. Vi finns representerade i hela Sverige via regionala kontor. Genom vårt nationella inkubatorprogram ges blivande tillväxtföretag rätt stöd för att utveckla och skapa affärer. Innovationsbron ägs av staten och Industrifonden. Läs mer om Innovationsbron på www.innovationsbron.se

Uppsala Innovation Centre (UIC) är en av landets främsta företagsinkubatorer med dokumenterat goda resultat och med en hög överlevnadsgrad på UIC-­bolagen. UIC är branschoberoende och erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för framgångsrik affärsutveckling för idébärare, företagare, entreprenörer och tillväxtföretag som vill etablera sin idé på marknaden och utveckla sitt affärsmannaskap. UIC-modellen innefattar bland annat fem programsteg och 50 handplockade affärscoacher som stöttar bolagen i deras affärsutveckling. UIC erbjuder även hjälp med att hitta finansiering samt väl utvecklade kommersiella och tekniska nätverk. Ägare till UIC är till lika delar Almi Företagspartner Uppsala AB, Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle (STUNS), SLU Holding AB samt Uppsala universitets Utveckling AB. UIC ingår i Innovationsbrons inkubatorprogram Business Incubation for Growth Sweden (B.I.G. Sweden). www.uic.se

Kommentarer (0)