Pharem Biotech fick Årets innovationspris i Södertälje

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2015 07:50 CET

Miljöteknikföretaget Pharem Biotech utvecklar ett filtreringssystem som renar dricksvatten från läkemedelsrester och har nu tilldelats Årets innovationspris 2015 i Södertälje. Priset delades ut av Södertälje Science Park i samband med Södertäljegalan i fredags.

Pharem Biotech utvecklar ett kostnadseffektivt filtreringssystem som kan bryta ner läkemedelsrester och organiska miljögifter i dricksvatten som annars kan skapa problem som nervsjukdomar och antibiotikaresistens. Företagets produkt är lämplig för såväl reningsverk som privatpersoner och förväntas ha stora kommersiella möjligheter.

Motiveringen löd: ”Pharem Biotech adresserar ett globalt och angeläget problem. Produkten bidrar till att förbättra hälsan och miljön. Det är ett nytt och kostnadseffektivt sätt att rena dricksvatten från miljögifter och läkemedelsrester. Vatten är helt centralt för människans överlevnad.”

Pharem Biotechs forskning och utveckling sker i Biovation Park, Södertälje, och företaget har även verksamhet i Uppsala. Företaget får avancerat affärsutvecklingsstöd genom företagsinkubatorn UIC i programmet UIC Business Accelerator och har tidigare genomfört UIC Business Start och UIC Business Lab.

Årets innovationspris delas ut av Södertälje Science Park till det företag eller organisation som visat på en nyskapande produkt eller tjänst med kommersiell eller samhällsekonomisk potential. Innovationen bedöms efter dess innovationshöjd och unicitet samt dess kommersiella och samhällsekonomiska betydelse.

I juryn satt representanter från Södertälje Science Parks styrelse, KTH, Scania, Astra Zeneca och Södertälje kommun.

Övriga finalister var Adduct Analys och Nanologica, vilka också är tidigare UIC-bolag. Adduct Analys har utvecklat produkten TailorDose, som innebär att man med ett blodprov kan justera dosen av ett cancerläkemedel så att man undviker för höga eller för låga doser. Nanologica tillverkar nanoporös silika för separation och rening av produkter inom livsmedel och läkemedelsindustri. På tre år har företaget tagit lovande idéer till stor skala och affärer.

Bild: Pharem Biotechs grundare Christian Ryen (tv) och Martin Ryen har tilldelats Årets innovationspris 2015 i Södertälje.

Martin Ryen, vd
Pharem Biotech
E-post: martin.ryen@pharembiotech.se
www.pharem.se