Uppsalaföretag utvalda att medverka på internationell innovationsturné.

I höst tar Svenska institutet med sig 20 bolag på en internationell innovationsturné. BioChromix och Division By Zero, som båda ingår i företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre UIC, är bland de utvalda företagen.

För att visa att Sverige tillhör världseliten inom innovation genomför Svenska institutet en internationell innovationssatsning. 20 av Sveriges just nu mest intressanta innovationer har valts ut bland unga tillväxtföretag. I höst har utställningen premiär i Silicon Valley i USA och ska sedan turnera runt om i världen.

- Det är jätteroligt att två av våra inkubatorföretag är med i denna satsning, inom både gaming och life science. Det visar på bredden av den verksamhet vi har i UIC, säger Per Bengtsson, vd för UIC.

Division By Zero utvecklar skärmen jDome som är en innovation som valts ut inom spel- och nöjesindustrin.
- Det är naturligtvis oerhört hedrande att få representera Sverige i detta sammanhang. Det är inte länge sedan jag stod i källaren hemma och snickrade på olika prototyper. Nu har vi en plats bland Sveriges främsta innovationer, säger John Nilsson, upphovsman till jDome.

Peter Åsberg är vd för BioChromix som är utvalda inom området life science.
- USA är en viktig marknad för oss. Att få vara med på en turnerande utställning är självklart mycket värdefullt och kommer väl till pass i de internationella kontakter vi har, menar Peter Åsberg.

BioChromix och Division By Zero deltar i inkubatorprogrammet UIC Business Accelerator.

FAKTA

Division By Zero AB utvecklar och säljer jDome. jDome är en halvsfärisk skärm som flyttar användaren rakt in i den värld som visas på skärmen. Används inom spelsektorn och i professionella applikationer inom simulering av flyg, bil och andra områden.

BioChromix AB är ett forskningsintensivt företag som utvecklar och kommersialiserar innovativa produkter för diagnos av Alzheimers sjukdom (AD) i ett så tidigt skede som möjligt. Bolaget kommersialiserar även unika analyser för identifiering av biomarkörer associerade med AD.

Uppsala Innovation Centre UIC är en företagsinkubator för tillväxtföretag i Uppsalaregionen. UIC stödjer nya innovationsinriktade företag och företagsidéer med ursprung i alla samhällssektorer. Företag i inkubatorn får ta del av en dynamisk process för att utveckla människor, affärer och företagande. Inkubatorn tillhandahåller även hjälp med att hitta finansiering samt väl utvecklade kommersiella och tekniska nätverk. Ägare till UIC är till lika delar Almi Företagspartner Uppsala AB, Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle (STUNS), SLU Holding AB samt Uppsala universitets utveckling AB.

• inkubator
  • uppsala science park
  • innovationsturné

Uppsala Innovation Centre UIC är företagsinkubator för tillväxtföretag i Uppsalaregionen. Uppsala Innovation Centre erbjuder fyra inkubatorprogram: UIC Business Start, UIC Business Lab, UIC Business Accelerator och UIC Alumni.

Vi erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för framgångsrik affärsutveckling. Vår målsättning är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras i regionen.