PRESSINBJUDAN: Träffa årets Uppsala BIO-X-vinnare!

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 13:55 CET

Alternativ behandling av antibiotikaresistenta tarmbakterier och substans som ger ökad sexlust får utmärkelse

Tid: onsdag den 2 december 2009 klockan 14:00-15:00

Plats: Uppsala Innovation Centre, Uppsala Science Park.

För femte gången delar Uppsala BIO ut Uppsala BIO-X  till medicinska forskningsprojekt som bedöms ha hög vetenskaplig höjd och marknadspotential.

Årets Uppsala BIO-X går till två projekt som var för sig kan innebära stora medicinska förbättringar för människan. Det första belönade forsningsteamet har funnit en substans som inte bara påverkar den sexuella fysiska förmågan utan också den sexuella lusten, en faktor med stor betydelse för ett fungerande sexliv, som tidigare varit förbisedd. Det andra teamet ska utveckla ett alternativ till behandling av antibiotikaresistenta tarmbakterier, som är ett mycket stort problem för sjukvården idag.

Om Uppsala BIO-X

Uppsala BIO-X är ett program inom Uppsala BIO som tar forskningsresultat närmare en färdig produkt. I Uppsala BIO-X får projekten råd, nätverk och finansiering för att utvecklas.

Sedan starten 2004 har över 80 projektidéer presenterats för Uppsala BIO-X. De sex projekt som tidigare valts ut för både finansiering och rådgivning har hittills gett upphov till tre företag som idag erbjuder produkter och tjänster på marknaden. Ytterligare ett av projekten utvecklas vidare inom ett av Uppsalas life science-bolag.

Sedan förra året erbjuds samtliga projekt som söker sig till Uppsala BIO-X programmet rådgivning för att nå en möjlig produkt eller tjänst. Totalt deltar idag 20 projekt i detta program.

Om du vill veta mer om forskningsprojekten och pristagarna är du välkommen till Uppsala Innovation Centre, Uppsala Science Park, onsdag den 2 december klockan 14:00-15:00.

Doc. Erik Forsberg, verksamhetschef, tel. 070-350 41 43, erik.forsberg@uppsalabio.se

Uppsala BIO skapar nya vägar som stärker life science-sektorns konkurrenskraft och tillväxt i Uppsala, i nära samarbete med industrin, universiteten, sjukvården och samhället. Uppsala BIO ingår i Vinnovas program Vinnväxt.

Kommentarer (0)