Uppsala BIOs innovationsprocess BIO-X får EU-finansiering

Uppsala BIO har beviljats 7,8 miljoner kronor från EU:s strukturfonder för att utveckla innovations-processen BIO-X så att den ännu tydligare svarar mot samhällets behov av nya life science-produkter. Tack vare EU-finansieringen utvecklar man nu en form för att utveckla projektidéer som kan lösa dokumenterade behov, t ex från sjukvården. Dessutom kommer BIO-X att utvidgas till att omfatta forskargrupper och företag i hela Östra Mellansverige.

Life science-sektorn är idag en av Sveriges mest exportintensiva och innovativa sektorer som ofta arbetar nära universitetsforskningen. Men goda resultat från grundforskningen omsätts inte i innovationer i den grad man kanske skulle förvänta sig. Många menar att det finns ett gap i innovationsprocessens tidiga skeden mellan forskningsresultat och produktutveckling. Syftet med BIO-X är att  överbrygga detta gap.

BIO-X ska öka flödet av användbara idéer, baserade på behov inom industri och sjukvård. Samtidigt ska BIO-X vara en innovationsprocess som stöttar forskargrupper att vidareutveckla sina forskningsresultat. Forskarna ska kunna fortsätta publicera sina forskningsresultat, och samtidigt kunna erbjuda life science-industrin ett flöde av innovativa idéer som svarar mot uttryckta behov.

- Tack vare EU:s finansiering får vi nu möjlighet att vidareutveckla BIO-X till en behovsdriven infrastruktur för life science-innovationer, säger Erik Forsberg, Uppsala BIOs verksamhetschef.

BIO-X ska efterlysa projektidéer från forskarsamhället som kan lösa behov inom life science, t ex inom sjukvård eller miljövård. De projekt som väljs ut stöds mot att de levererar enligt den projektplan som forskargrupperna och Uppsala BIO kommit överens om och löpande följer upp. Slutmålet är en prototyp, eller ett s.k. ”proof-of-concept”.

- Vi utvidgar också BIO-X så att vi kan arbeta med grupper och företag från hela Östra Mellansverige, fortsätter han, ett steg mot att kunna skala upp programmet till en nationell resurs för hela life science Sverige.

- En starkare näringslivs- och samhällsanknytning innebär att vi kan skapa väl förankrade projekt som allt mer liknar en upphandling, där vi dock inte söker en specifik produkt utan en ännu inte färdig lösning på ett behov, berättar Erik Forsberg.

BIO-X modellen har fått stor uppskattning i internationella utvärderingar, och av företag och forskare som deltagit med projekt och kan nu utvecklas vidare tack vare EU:s finansiering.

Under hösten efterlystes idéer till BIO inom diagnostikområdet. Slutgranskning pågår nu av de över 30 projektförslag som kom in. Just nu är efterlyses projekt inom grön och industriell bioteknik. Mer information om denna efterlysning, som pågår till och med den 27 maj, finns på www.uppsalabio.se/bio-x.

Erik Forsberg, verksamhetschef, tel 070-350 41 43, erik.forsberg@uppsalabio.se

• eu-finansiering

Uppsala BIO skapar nya vägar som stärker life science-sektorns konkurrenskraft och tillväxt, i nära samarbete med industrin, universiteten, sjukvården och samhället. Uppsala BIO ingår i Vinnovas program Vinnväxt.

Uppsala BIO is pioneering new paths to strengthen the competitiveness and growth of the life science sector in close collaboration with industry, the university, the healthcare system and society. Uppsala BIO is part of Vinnova’s Vinnväxt program.