Användarna ger högt betyg åt fritt WiFi i centrala Uppsala

Nu har det gått ett år sedan Uppsala Citysamverkan lanserade ett fritt wifi i centrala Uppsala. I en ny rapport visas hur användare ger tjänsten ett högt betyg. Under maj månad slogs ett rekord i användningen då Uppsala Wifi användes 449668 gånger.

Under flera år har fritt wifi varit högt på önskelistan hos såväl uppsalabor, näringsliv som i samverkansråd. Nu har tjänsten Uppsala Wifi som ger fritt wifi i Uppsalas stadskärna varit igång i 1 år. Hur har då användningen sett ut och hur viktigt är fritt wifi för uppsalabor?

I en ny rapport från Uppsala Citysamverkan visas hur Uppsala Wifi har ca 20.000 unika användare per månad. Antalet uppkopplingar med det fria wifinätet är ca 200.000 per månad med en stigande trend, där ett rekord slogs med 449668 sessioner under maj månad. Vad betyder då fritt wifi för Uppsala?

- Fritt wifi gör Uppsala till en digitalt smartare stad. Det förenklar Uppsalabornas vardag och är en viktig infrastruktur som möjliggör för forskning och näringsliv att skapa nya tjänster säger Marlene Burwick, kommunstyrelsens ordförande Uppsala Kommun.

Rapporten visar att Uppsala Wifi är mest populärt i den yngsta åldersgruppen 17-34 år där 64% ger betyget 7 eller över på en 10-gradig skala. De mest flitiga användarna är studenter och barnfamiljer. Hur viktigt är det då med ett fritt wifi? 58% av alla uppsalabor tycker det är mycket viktigt med ett fritt wifi utomhus i centrala Uppsala. Vilken betydelse har då ett fritt wifi för Uppsalas växande start-up community? Jason Dainter, grundaren av start-up eventet Uppstart säger:

- Uppsala Wifi plays an important part in our fast growing tech startup ecosystem in Uppsala. Easy access to fast and reliable internet is not just a 'nice to have' any more, but a requirement for every technology startup. The fact Uppsala City and its partners has provided its inhabitants with one of the fastest free public wifi connections in the world, is a healthy sign that Uppsala is ready for the extreme growth it is going through.

Kan Uppsala Wifi då stärka konkurrenskraften för Uppsalas City?

- Ja fritt wifi är en av alla viktiga delar i en modern infrastruktur för framtidens stadskärna som vi på Citysamverkan arbetar för att förverkliga, säger Lisa Thörn, VD på Uppsala Citysamverkan.