Årets hyresförhandlingar är avslutade

Hyresförhandlingarna för 2014 är nu avslutade och hyrorna justeras från och med den första juli 2014 i elva nivåer. Beroende på bostadens läge, standard och områdets popularitet höjs hyran med mellan 0,5 % och 2,2 %. Den genomsnittliga höjningen blir 1,59 %.

Differentierade hyresnivåer beroende på bostadens läge, standard och områdets attraktivitet är vanligt i Sverige och Uppsalahem fortsätter för tredje året i rad med systemet. I år har Uppsalahem och Hyresgästföreningen enats om elva nivåer som bättre motsvarar de olika bostadsområdenas bruksvärde.

En vanlig lägenhet i Uppsalahems bestånd (ca 80 kvm med en månadshyra på ca 6 365 kr) får en ökad månadshyra med ca 100 kr.

– Samarbetsklimatet har varit konstruktivt med Hyresgästföreningen och vi uppskattar att vi har en uppgörelse på plats. För oss är den framtida finansieringen av Uppsalahems nyproduktion och kommande förnyelse en knäckfråga, säger Mikael Rådegård, vd Uppsalahem.

Uppsalahems kunder kommer att informeras om respektive hyresnivå i veckan som kommer.

Linda Ryttlefors, kommunikationschef Uppsalahem, tel. 018-727 34 22

• hyreshöjning