Fiber till Studentstaden

Snabbare och mer pålitligt bredband efterfrågas av många och är idag en förutsättning för ett fungerande studie- och privatliv för de flesta. Studentstaden kommer därför att ansluta samtliga studentbostäder till ett öppet fibernät under 2015/2016.

Uppsala Universitet beslutade i somras att Upnet ska stängas till årsskiftet 2015/16 och mot bakgrund av detta har Studentstaden och HUS (Hyresgästföreningen Uppsala Studentbostäder) kommit överens om att bygga ett öppet fibernät. Studentstadens cirka 3 400 bostäder ansluts till ett modernt fibernät och erbjuds att välja tjänster för bredband, TV och telefoni. Utbudet kommer att samlas i en tjänsteportal som drivs av Open Universe.

-  Det är dags för ett modernt och snabbt fibernät för Uppsalas studenter, säger Benny Enholm, vd Studentstaden. Den nya lösningen har mycket bättre kapacitet och leveranssäkerhet och det efterfrågas av studenterna, avslutar Benny Enholm.

Förslaget antogs av Studentstadens styrelse den 16 december och arbetet med att gräva ner fiberkablar inleds våren 2015. De första husen planeras att anslutas till årsskiftet 2015/16.

För frågor: Linda Ryttlefors, kommunikationschef Studentstaden, 018-727 34 22

• studentstaden
  • uppsala universitet
  • fiber
  • öppet nät
  • studentbostäder
  • open universe

Studentstaden äger 3 352 studentrum och studentlägenheter och erbjuder flest studenter tak över huvudet i Uppsala. Vi erbjuder studentbostäder i attraktiva lägen som Kapellgärdet, Gamla Studentstaden, Rackarberget, Eriksberg och Hamberg i Uppsala. Studentstaden är ett helägt dotterbolag till Uppsalahem.