Långsiktig styrning av ekonomin ger högre delårsresultat

Uppsalahems delårsrapport för perioden 1 jan–31 aug 2014 ger en vinst om 179,4 mkr (164,2 mkr) för koncernen som helhet. Delårsresultatet för 2014 redovisas i enligt med K3-regelverket.

Uppsalahems omsättning för perioden ökar till 767,5 (692,2) mkr, vilket främst beror på ökad inflyttning i nyproduktion och förnyelse.

För att säkerställa en långsiktigt stabil finansiering av nyproduktion samt förnyelse, blir styrning av intäkter och utgifter allt viktigare. Underhållsåtgärder planeras noggrant och investeringar i energibesparande åtgärder har fått positiv effekt på driftskostnader. Den genomsnittliga hyresökningen blev 1,53 (1,85) procent.

- Vi ökar vårt resultat, samtidigt som vi för tredje året i rad genomför en lägre hyresjustering för våra kunder. För mig är kombinationen av medveten kostnadskontroll och styrning av ekonomin i fokus när vi ska säkerställa kapital för kommande investeringar i nyproduktion och förnyelse, säger Mikael Rådegård, vd Uppsalahem.

Ett antal större bostadsprojekt förväntas starta under hösten, och målet är att cirka 450 bostäder ska påbörjas innan årets slut. Uppsalahem har för närvarande cirka 1 400 bostäder i pågående nyproduktion.

• delårsrapport