Uppsalahem får fortsatt högt kreditbetyg av Standard & Poor's

Pressmeddelande  •  2012-06-13 11:59 CEST

Låg affärsrisk och skuldsättning i kombination med betydande övervärden i fastighetsportföljen är huvudanledningarna till att Uppsalahem behåller sitt höga kreditbetyg för andra året i rad.

Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s har nyligen genomfört sin årliga översyn av Uppsalahem och har beslutat att Uppsalahem behåller det mycket höga betyget AA-.

I juli 2011 höjdes det långfristiga betyget från A+ till AA- och betyget för kort upplåning höjdes från A1 till A1+, vilket är högsta möjliga betyg för kort upplåning,

Standard & Poor’s lyfter särskilt fram Uppsalahems robusta ekonomi, det stabila kassaflödet och den starka bostadsmarknaden i Uppsala. Kompetensen hos Uppsalahems ledning och förmågan att nå eller överträffa högt satta företagsgemensamma mål nämns också som bidragande orsaker till det goda betyget.

– Standard & Poor’s är ett världsledande kreditvärderingsinstitut och deras bedömning av oss visar att vårt hårda arbete att nå våra mål har effekt, säger Mikael Rådegård, vd på Uppsalahem.

Standard & Poor’s lägger också stor vikt vid att Uppsalahem har en stark ägare i Uppsala kommun.

För mer information: Linda Ryttlefors, kommunikationschef 018-727 34 22

Uppsalahem är Uppsalas ledande bostadsbolag med 15 600 bostäder (inklusive Studentstaden) runt om i Uppsala. Totalt har nästan 30 000 Uppsalabor sin bostad hos Uppsalahem i områden som Luthagen, Sävja, Kvarngärdet, Kåbo och Gottsunda. Uppsalahem har cirka 260 anställda och omsätter närmare en miljard kronor.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom