Uppsalahem övertar trygghetsbostäder

Uppsalahem övertar trygghetsboendet på Fyrislundsgatan 64 i Årsta från Uppsala kommun.  I takt med att lägenheterna blir lediga kommer de 40 lägenheterna om 1–2 rum och kök att hyras ut av Uppsalahem.

Nu utökar Uppsalahem antalet trygghetsbostäder då bolaget tar över 40 lägenheter på Fyrislundsgatan 64 i Årsta från Uppsala kommun. Övertagandet kommer ur ett samarbete med Uppsala kommuns äldrekontor och fastighetskontor.

- Det här tillskottet av trygghetsbostäder är en del i Uppsalahems satsning på att erbjuda bra boende för äldre, säger Sara Westberg, fastighetschef på affärsområde Servicebostäder hos Uppsalahem.

På Fyrislundsgatan, intill Årstagården, finns bra utbud av service och samvaroaktiviteter för äldre. Här finns restaurang, café och även goda kommunikationer.

Lägenheterna om 1–2 rum och kök är moderna med öppen planlösning och nyligen upprustade. De kommer att hyras ut successivt i takt med att de blir lediga med start den första juli 2010.

Uppsalahems trygghetsbostäder

Trygghetsbostäderna hos Uppsalahem är hyresrätter med hög tillgänglighet och ökad trygghet för hyresgäster som fyllt 70 år. Här finns gemensamma lokaler för umgänge mellan grannar och en värd/värdinna som erbjuder aktiviteter för de boende.

I mars 2010 infördes Uppsalahems första trygghetsbostäder på Ramund i Luthagen. Även dessa lägenheter omvandlas successivt allt eftersom de blir lediga.

Uppsalahems trygghetsbostäder hyrs ut via den ordinarie uthyrningen och lediga lägenheter publiceras på Uppsalahems webbplats.

För mer information besök www.uppsalahem.se eller kontakta Sara Westberg, fastighetschef Servicebostäder, Uppsalahem, tel. 018-727 34 77.

Du hittar Uppsalahems pressmeddelanden i vårt pressrum hos Newsdesk:
www.mynewsdesk.se/pressroom/uppsalahem

• trygghetsboende
  • trygghetsbostäder

Uppsalahem AB (publ) är Uppsalas största fastighetsbolag och ägs till 100 procent av Uppsala Stadshus AB (helägt av Uppsala kommun). Uppsalahemkoncernen består av moderbolaget Uppsalahem AB samt dotterbolagen Uppsalahem Servicebostäder AB och Storvreta Centrum HB. Uppsalahemkoncernen har cirka 245 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor. Trygghet, trivsel och dialog är ledord för verksamheten. Den totala uthyrningsbara ytan uppgår till cirka 925 000 kvadratmeter och omfattar cirka 14 000 lägenheter och cirka 1 200 lokaler.