Uppsalahem – unik bostadsbyggare bland branschkollegor

Uppsalahems delårsrapport för perioden 1 jan–31 aug 2011 uppvisar en betydande nyproduktion och ett bolag i utveckling. Resultatet om 99,5 mkr är ett bevis för att koncernen klarar utmaningen att bygga nytt samtidigt som flera fastigheter förnyas.

Uppsalahem har under 2011 expanderat i nyproduktion, ökat sin förnyelsetakt och genomgått ett betydande affärsområdesskifte. Trots stora finansiella åtaganden uppgår delårsresultatet för 1 jan–31 aug 2011 till 99,5 (80,5) mkr efter finansiella poster. Erfarenheten tyder dock på ökade drift- och underhållskostnader under vinterhalvåret 2011, vilket kan påverka helårsresultatet.

Betydande nyproduktion av bostäder

Uppsalahem har en pågående projektvolym med nyproduktion av ca 500 bostäder och totalförnyelse av ca 480 bostäder. Under rapportperioden 1 jan–31 aug 2011 uppgår investeringar i pågående projekt till 442 (309) mkr, vilket avser 158 färdigställda och 192 påbörjade bostäder samt pågående nybyggnationsprojekt från tidigare år. Bolaget planerar att fortsätta bygga i samma takt under 2012.

- Uppsalahems höga byggtakt gör att vi står ut bland landets kommunägda bostadsbolag, vilket vi är mycket stolta över, säger Mikael Rådegård, vd Uppsalahem.

Viktigt delårsbokslut

Delårsrapporten för 1 jan–31 aug 2011 var historisk då det var bolagets sista rapport med affärsområdet Servicebostäder. Dagen efter att rapporten stängdes såg ett nytt Uppsalahem dagens ljus och affärsområdet Student började ta form. Uppsalahem är nu majoritetsägare i Studentstaden och planerar att ta över det operativa ansvaret och utvecklingen av de ca 4 300 studentbostäderna år 2014.

För mer information besök www.uppsalahem.se eller kontakta Mikael Rådegård, vd Uppsalahem, tel. 018-727 34 01.

• nyproduktion
  • fastighetsförnyelse

Uppsalahem är Uppsalas största fastighetsbolag och erbjuder ett brett utbud av boende för olika faser i livet. Uppsalahems vision är Lite mera värd. Hyresgästen ska känna sig trygg och trivas i sin bostad och få gehör för sina önskemål om det egna boendet. Uppsalahem AB (publ) ägs till 100 procent av Uppsala Stadshus AB (helägt av Uppsala kommun). Uppsalahem har 280 anställda och omsätter 970 miljoner kronor.

Stefan Sandberg

Vd Uppsalahem 018-727 34 01