An Island – en film av Vincent Moon med Efterklang 3 mars 19.00

An Island – en film av Vincent Moon med Efterklang

An Island
Torsdag 3 mars 19.00 (speltid 50 min)
Sal C
Fri entré (120 platser)

I augusti 2010 möttes den franska filmproducenten Vincent Moon och åttamannabandet Efterklang på en ö utanför den danska kusten. Syftet var att spela in en film. En film med samma längd som ett album, en film fylld med performance, experiment och samarbeten. Under fyra intensiva dagar samarbetade Efterklang med över 200 lokala musiker, barn och föräldrar för att skapa nya tolkningar av låtarna från deras album Magic Chairs (4AD, Rumraket 2010). Allt filmades av Vincent Moon som samtidigt också genomförde flera film- och musikaliska experiment med Efterklang som sina hängivna lekkamrater.

An Island är en okonventionell musikfilm och en abstrakt dokumentär om ett band och en ö.

Efterklang och Vincent Moon bjuder också in människor att under februari-mars stå som värdar för egna ”privat-offentliga” visningar av An Island. Så länge det är fri entré och ett öppet evenemang kan visningarna ske i ett hem, på ett kafé, i en skola eller i ett auditorium – i princip var som helst. Hittills är runt 700 visningar runt om i världen anmälda. Mer information om filmvisningarna och anmälan

Läs mer, se och lyssna

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

Kontakt: Producent Patric Kiraly 018-727 90 32, patric.kiraly@ukk.se

• filmvisning
  • film

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter och andra föreställningar samt kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.