Hilary Hahn - världsledande violinist till Uppsala 15 maj

Hilary Hahn - världsledande violinist

Amerikanska Hilary Hahn är en av de klarast lysande stjärnorna på violinisternas stjärnhimmel. Den här konserten är ett enastående och exklusivt tillfälle att ta del av musikalisk innerlighet och teknisk briljans på absolut högsta internationella nivå. Tillsammans med pianisten Cory Smythe presenterar Hilary Hahn torsdag 15 maj bland annat musik av Mozart, Schönberg, Telemann och Schubert.

Torsdag 15 maj 19.30
Stora salen

Hilary Hahn förenar virtuositet och musikalisk äventyrslusta med total teknisk kontroll. Det spelar ingen roll om hon dyker ner i den stora kärnrepertoaren eller tar sig an nutida musik, hennes spel är alltid lika genomlyst av klarhet och inlevelse.

Programmet Hilary Hahn presenterar tillsammans med Cory Smythe innehåller musik av Mozart, Schönberg, Telemann, Schubert, dessutom två av de specialskrivna extranumren från senaste albumet. Det gör den här konserten till ett enastående och exklusivt tillfälle att få ta del av musikalisk innerlighet och teknisk briljans på absolut högsta internationella nivå

Redan flera år före sin examen hade hon debuterat med de stora orkestrarna i Baltimore, Pittsburgh, Philadelphia, Cleveland och även med New Yorks filharmoniker. Hon gjorde sin europadebut 1994 och har därefter spelat med alla betydande orkestrar i USA, Australien, Europa och Asien. Hon är tvåfaldigt belönad med Grammy Award.

Sedan 1997 års debutalbum med musik för soloviolin av Bach har hon gett ut en lång rad skivor som alla fått stor uppmärksamhet, Bland hennes många inspelningar finns också de stora klassiska violinkonserterna av Beethoven, Brahms, Sibelius, Bach, Sjostakovitj, Bernstein, Samuel Barber och flera andra.

Till sitt senaste album som kom förra året beställde hon tjugosju helt nya stycken av nu verksamma tonsättare. Med beställningen följde ett direktiv: musiken skulle fungera som extranummer. Albumet heter därför In 27 Pieces: The Hilary Hahn Encores. Ackompanjerar gör den amerikanske pianisten Cory Smythe som under flera år samarbetat med Hilary Hahn. Han är lika hemma i den klassiska konserthusrepertoaren som på jazzklubbarna i Chicago och New York. Han ägnar sig mycket åt ny musik och har samarbetat med en rad tonsättare, bland andra Alvin Lucier, Magnus Lindberg och polarpristagaren Kaija Saariaho. Det är också han som tar plats vid flygeln vid konserten i Uppsala Konsert & Kongress.

Arrangör

Kontakt
Stefan Holmström, konsertledning/musikproducent Uppsala Konsert & Kongress, 018-727 90 31, stefan.holmstrom@ukk.se