Hindi Zahra – enda spelningen i Sverige 1 oktober på Uppsala Konsert & Kongress

Fredag 1 oktober 19.30
Stora salen

Hindi Zahra har snabbt tagit klivet in i den musikaliska världseliten. Med sin röst som är både öppen och inbjudande, men samtidigt hemlig och beslöjad, lockar hon obevekligt lyssnaren in i sin musikaliska värld. Fredag 1 oktober tar hon klivet in på stora scenen i Uppsala Konsert & Kongress för sin enda spelning i Sverige.

Hindi Zahra kommer från en berberfamilj i Marocko, men har sedan länge Paris som hem och musikalisk inspirationskälla. Efter många år i skuggan av andra träder hon nu fram som soloartist, och första plattan ”Handmade” kom nyligen ut på legendariska skivetiketten ”Blue Note”. Det blev en omedelbar succé!

Hindi Zahra rör sig i ett myllrande musikaliskt landskap av vokaljazz, akustisk pop, modern soul och blues med nordafrikansk färg. Ibland går tankarna till en Billie Holliday, eller en John Lennon eller Manu Chao. Men kanske i synnerhet till hennes skivbolagskompis Norah Jones. Här finns ett tydligt musikaliskt släktskap. Och det handlar inte bara om den melodiska intimiteten och den oemotståndliga förmågan att bjuda in lyssnaren. Det handlar om det där som kan kallas äkta, det som gör att man utan att tveka kan säga att något är bra. Hindi Zahra har just detta, det oförställda och genuina. Hon vågar och hon berör.

Hindi Zahra har aldrig tvekat. När hennes pappa flyttade till Paris hoppade hon av skolan och följde efter. Hon var 18 år och fick jobb på Louvren.

– Det blev ett möte med konsten. När jag var barn funderade jag mycket och kände mig nära naturen. Nu gav målningarna gav mig samma känsla. Samtidigt var det musiken som fyllde mig med fantasier och energi, och det ville jag göra något av, säger Hindi Zahra.

Det har hon gjort med besked. Musikkritikerna är helt eniga med publiken, att man inte ska missa ett tillfälle att höra Hindi Zahra. (Hon fick högsta betyg i DN för plattan ”Handmade”.)

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress, www.ukk.se

För mer information kontakta producent Patric Kiraly, patric.kiraly@ukk.se, 018-727 90 32

Läs mer, se och lyssna

Spotify Hindi Zahra

• modern soul
  • blues
  • akustisk
  • jazz

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter med all slags musik och publika arrangemang samt möten, internationella kongresser, events och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.