Irländskt intar UKK - konserter, sessions, feststämning och spelglädje!

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2016 08:00 CET

Irländskt! För tredje året i rad bubblar hela Uppsala Konsert & Kongress av den bästa irländska musiken. Här mixas fest och eftertanke, vardagsliv och virtuositet. Uppsluppna sessions, workshops och konserter väntar! Är du nyfiken på den irländska kulturen bör du definitivt planera in ett besök på UKK på lördag 30 januari.

Restaurang & pub - fri entré
Restaurangen i sal D förvandlas i helgen till en irländsk pub, fylld av mat, dryck, feststämning och musik. 16-mannabandet Vårdinge Irish bjuder på en konsert med full fart och massor av spelglädje på lördagskvällen. Under eftermiddagen och natten hålls även jamsessions, så ta med ditt instrument och jamma tillsammans i restaurangen, eller bara kom och lyssna till ljuv musik.

I restaurangen är det dessutom fri entré - välkommen, välkommen!
____________________________________________

Öppna jamsessions!
Erfarna musiker inom den irländska musiken öppnar upp för jam. Ta med ditt instrument och häng på. Fri entré.

Eftermiddags-session, 14.00-16.30
Dubbla sessions på markplan i restaurangen, i varsin sida av lokalen. En tredje session hålls i foajén till Stora salen där Solas konsert startar 17.00. Fri entré.

Nattsession, ca 23.00-01.00
Båda dessa sessions hålls på markplan i restaurangen och startar efter att Beoga avslutat sin konsert, ca kl 23.00. Fri entré.
__________________________________________

På scenen lördag 30 januari

Solas
17.00 Stora salen
Biljettpris 240 kronor, biljetter: ukk.se
Solas är ett av Irlands mest framstående band. 2016 firar de tjugoårsjubileum och firar med en stor jubileumsturné. En av de allra första konserterna under turnén ger de här på Uppsala Konsert & Kongress irländska fest. Och de har lovat både traditionella och aktuella hits och återblickar på sin fenomenala karriär. Vi har med andra ord lyckan att få möta ett band som i två decennier varit i spetsen för den irländska folkmusiken. Med risk för att använda ett slitet uttryck, men Solas är i sanningens namn verkligen legendariska!

Vårdinge Irish
ca 20:00-20:30, Sal D, fri entré
Vårdinge Irish består av 16 studenter som studerar irländsk folkmusik vid Vårdinge By folkhögskola (Sörmland). Deras ledare Jennikel Andersson har under många år rest och studerat den irländska folkmusiken på den gröna ön. Hon har en magisterexamen i ämnet från The University of Limerick.

Beoga
21.00 Sal B
Biljettpris 180 kronor, biljetter: ukk.se
”Det mest spännande traditionella irländska bandet under det här århundradet”, ansåg Irish Music Magazine om Beoga, som betyder livlig på gaeliska. Med enastående virtuositet och fötterna nedkörda i den irländska musikmyllan tar de både jiggs och reels till helt nya nivåer. På scenen är Beoga den fulländade förmedlaren av den irländska musikens otyglade charm.

___________________________________________

Workshop - fåtal platser kvar
Passa på att lära mer om den irländska musiken - delta i workshop fredag 29 och lördag 30 januari. Kursen är öppen för alla instrument. Du bör vara väl förtrogen med ditt instrument och du bör ha spelat en del irländskt tidigare. Workshopledare är musiker från grupperna Solas och Beoga. Mer information presenteras senare. Anmälan: ukk.se

_____________________________________________