Konstnärer och asylsökande bygger konst på Uppsala Konsert & Kongress

Uppsala Konsert & Kongress bygger konstverk tillsammans med asylsökande flyktingar och kommuninvånare.

Den 23-27 maj kommer ett nytt konstverk att växa fram inne på Uppsala Konsert & Kongress, tillsammans med asylsökande flyktingar i kommunen. Konstnären Erik Hedman och Johanna Uddén, konstpedagog och curator, är initiativtagare till projektet som ska bli en gemensam skulptur under namnet Byggplats 2016. Projektet har möjliggjorts genom Uppsala kommuns kulturnämnds särskilda stöd till kulturverksamhet för nyanlända. Det rymmer nio bokade grupper från olika boenden, och avslutar med öppet hus fredag 27 maj där allmänheten bjuds in att delta.

- En viktig del i arbetet med flyktingar är mötet med övriga kommuninvånare, därför vill vi öppna upp för allmänheten att delta i bygget, säger initiativtagarna.

Man räknar med att 200–300 personer kommer att delta i konstprojektet under veckan.
Mer information om projektet presenteras på UKKs pressvisning onsdagen den 18 maj 13:00.

- När Kulturnämnden tog initiativ till en särskild kultursatsning för asylsökande i vintras hade vi aldrig vågat hoppas att gensvaret skulle bli så starkt från så många kompetenta och engagerade kulturarbetare som vill göra en insats för ett värdigt mottagande. Kulturlivet i Uppsala visar dagligen på vad solidaritet innebär i praktiken och det värmer mitt hjärta. Jag är väldigt glad över Erik Hedman och Johanna Uddéns kreativa konstprojekt och UKKs engagemang som gör att asylsökande själva får möjlighet att gestalta sina upplevelser och visa upp vad de skapar mitt i Uppsalas finrum, säger Peter Gustavsson (S), kulturnämndens ordförande

De asylsökande flyktingar som befinner sig på transitboende är isolerade från det svenska samhället och har ingen sysselsättning. Det enda de kan göra är att vänta. De ensamkommande flyktingungdomarna behöver också göra något utanför sina boenden.

- Att arbeta kreativt är ett sätt att kunna kommunicera utan språkkunskaper. Kreativiteten kan vara en hjälp för att uttrycka och bearbeta tunga frågor, men den kan lika gärna vara ett sätt att fly från en svår vardag. Båda delarna är lika viktiga, säger Johanna Uddén.

Verket kommer att formas som en skulptur av återvinningsmaterial med hjälp av saxar och limpistoler. Alla kan bygga. Alla får först bygga en individuell skulptur som därefter inkorporeras i den stora gemensamma skulpturen.

- Vi är väldigt glada att vara med i det här viktiga projektet, Uppsala Konsert & Kongress är en levande och öppen mötesplats som välkomnar alla. Att uppleva och vara en del av kulturlivet i staden är en del i integrationen, och här sker det på ett kul och kreativt sätt. Det känns självklart att Byggplats 2016 flyttar in hos oss, säger Lena Åberg Frisk, VD och konstnärlig ledare på Uppsala Konsert & Kongress.

Initiativtagarna Erik Hedman är konstnär och animatör, utbildad på grafiklinjen vid Odense Konstakademi och på Konstfacks animationslinje, och Johanna Uddén är curator och konstpedagog, utbildad på Uppsala universitet och Konstfack.

PRESSVISNING
Välkommen på pressvisning och information om projektet, onsdag 18 maj kl 13.00
Entrén i Uppsala Konsert & Kongress (mot Vaksala torg).
Erik Hedman och Johanna Uddén är initiativtagare till projektet. Under pressvisningen finns de på plats, bygger en skulptur och berättar om det kommande projektet.

Om initiativtagarna:
Tillsammans har Erik Hedman och Johanna Uddén drivit Konsthuset – Uppsala konsthall. Där bjöd de in konstnärer med olika konstnärliga uttryck och strävade efter att göra konsten tillgänglig för en bredare publik, inte minst genom att arbeta med en pedagogisk grund. 2011 gjorde duon ett projekt med konstnären Mats Lindberg på Konsthuset, vilket innebar att de tillsammans med skolklasser byggde en framtidsstad av återvinningsmaterial. Duon har därefter byggt otaliga roliga projekt i skolor (ständigt av återvinningsmaterial), inte minst det uppmärksammade projektet ”Skräpkollot” som gick av stapeln i Gottsunda förra sommaren då sommarlediga barn i åldern 7-13 fick bygga en jätteskulptur av skräp tillsammans med Hedman och Uddén.

Om Byggplats 2016:
VAD: Ett konstprojekt av Eik Hedman och Johanna Uddén tillsammans med asylsökande i Uppsala och näromådet. En stor gemensam skulptur av återvinningsmaterial.

NÄR: 23–27 maj. Öppet hus den 27 maj (13.30-16.00) där allmänheten bjuds in att deltaga. Skulpturen kommer att stå kvar till den 2 juni.

HUR: Under byggveckan kommer alla konsertbesökare att kunna se skulpturen växa fram. Skulpturen kan upplevas av allmänheten under husets öppettider och blir därför ett tillfälligt offentligt verk. Projektet rymmer nio bokade grupper från olika boenden, och avslutas med Öppet hus den 27/5, där allmänheten bjuds in att deltaga i arbetet. Initiativtagarna räknar med att 200–300 personer deltar i konstprojektet under veckan.

VAR: Deltagarna håller till på plan 6 mellan entréerna till stora konserthallen på Uppsala Konsert & Kongress, Vaksala Torg 1.

VILKA: Johanna Uddén, konstpedagog/curator & Erik Hedman, konstnär. Byggplats 2016 finansieras av Uppsala kommuns kulturnämnd och är ett samarbete mellan initiativtagarna och Uppsala Konsert & Kongress.

HÅLLTIDER FÖR BYGGPLATS 2016:
Pressvisning onsdag 18 maj, 13.00 - 14.00
Bygge 23 maj - 27 maj, ca 10.00-16.00
Öppet hus fredag 27 maj kl 13.30 - 16.00
Vernissage fredag 27 maj 17.00
Utställningen pågår därefter till och med 2 juni.

• konst

• Stockholm

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress