Philip Glass – film 22 maj och konsert 23 maj

En av vår tids mest berömda moderna tonsättare

Philip Glass är ett begrepp och hans suggestivt melodiska musik är känd över hela världen. Möt denna nyskapande minimalist och nutidsgigant i en exklusiv konsert tillsammans med violinisten Tim Fain på Uppsala Konsert & Kongress 23 maj. Dagen innan, söndag 22 maj, visas kultfilmen Koyaanisqatsi med musik av Philip Glass, efter filmen pratar Philip Glass om sin musik.

Philip Glass visar filmen Koyaanisqatsi och pratar om sin musik
Söndag 22 maj 18.00
Stora salen
Fri entré

Konsert Philip Glass, piano, och Tim Fain, violin
Måndag 23 maj 19.00
Stora salen

Det är lätt att sugas in i Philip Glass ackordmönster, en sorts riff som upprepar sig, förskjuts, vrids och skapar dynamik med små medel. I musiken finns både koncentration och mjukhet. En viktig inspiration när han skapade sin karakteristiska minimalism var den indiske sitarspelaren Ravi Shankar. Under deras samarbete gjorde Glass sig fri från det traditionella takttänkandet och såg istället musiken som ett flöde av toner.

Glass studerade både komposition och piano på den berömda Juilliard School of Music i New York i början av 1960-talet. Men när han träffade och studerade för legendariska Nadia Boulanger i Paris började han utveckla den minimalistiska stil som sedan dess varit hans kännetecken och som gjort honom till en av vår tids mest berömda moderna tonsättare.

Med sig till den här kammarkonserten har han den unge, karismatiske violinisten Tim Fain, som liksom Glass är utbildad på Juilliard. Fain har snabbt etablerat sig som en av de mest uppmärksammade unga amerikanska violinisterna och fått flera utmärkelser för sitt virtuosa spel och mörkt mättade ton. Han har tidigare bland mycket annat framträtt tillsammans med Philip Glass Ensemble i Carnegie Hall och med New York Chamber Symphony i Lincoln Center.

Philip Glass musik bärs fram av en särpräglad aura, en framåtdrivande inre energi. Hans minimalism som inte liknar någon annan fick stort genomslag i filmen Koyaanisqatsi av Godfrey Reggio, där Glass repetitiva musik spelar en huvudroll till filmens storslagna och dialogfria scenerier. Filmen visas på Uppsala Konsert & Kongress söndag 22 maj i Stora salen och Philip Glass pratar efter filmen om sin musik.

Idag är Philip Glass en av världens mest uppmärksammade kompositörer och har vid tre tillfällen nominerats till Oscars, bland annat för musiken i filmen Timmarna.

Två etyder (Nr 2 och 10). Piano.

European Premiere Tour – Partita för soloviolin i sju satser. Violin.

Metamorphoses (Nr 2, 3 och 4). Piano.

Filmmusik
a. The Orchard
b. France
c. The French Lieutenant
Piano och violin

European Premiere Tour – Pendulum komponerat på beställning av The American Civil Liberties Union (ACLU). Piano och violin.

Med reservation för ändringar i programmet.

Länkar Youtube

Koyaanisqatsi