​Professor P och Dj Akilles med support: Muhammed Faal

Kritikerrosad duo som varit en signifikant del av den skandinaviska hiphopscenen i över ett decennium. Professor P och Dj Akilles levererar högkvalitativ hiphop starkt influerad av rapmusik så som den lät på den amerikanska östkusten under 90-talet. En väloljad duo - DJ och MC - och en av Sveriges bästa liveakter. De ger alltid 110 %.

Fredag 1 april, 20.00, Sal C

Med släpp som Maintain EP, The Realism och Brews & Good News EP har de under senare år befäst sin plats även på den europeiska hiphop-scenen. De har samarbetat med en lång rad välrenommerade rappare, som Masta Ace, Planet Asia, Rah Digga (Flipmode Squad) A.G (DITC), Blu (Blu & Exile), Sadat X (Brand Nubian), Promoe (LoopTroop Rockers), Timbuktu, Adam Tensta, Daniel Adams-Ray och Cleo för att nämna några. Professor P & DJ Akilles har dessutom varit förband till klassiska hiphopakter som De La Soul, Talib Kweli, Onyx, Oddisee och Diggin' in the Crates - en kvalitetsstämpel som heter duga.

Förra året släppte Professor P & DJ Akilles fyra EP:s. Inspirationen till musiken är hämtat från årets skiftningar vilket hörs på titlarna; Winter, Spring, Summer och Fall. De fyra EP-släppen blev tillsammans den hyllade fullängdaren ”All Year, Every Year”.

I oktober 2015 tilldelades Professor P & DJ Akilles ett stipendium av föreningen Musikens Hus Vänner som möjliggör en musikalisk resa till Tokyo i mars 2016.

www.proandak.com
www.facebook.com/proandak

SUPPORT:
Muhammed Faal debuterade under förra året med grymma EP:n ”Full Tank”. Han har samarbetat med 2pacs grupp The Outlawz, Ken Ring,Mwuana och mer. Med sitt energiska sound är han med säkerhet på väg mot ett blomstrande framtid. Denna kväll supportar han Professor P och Dj Akilles.

__________________________________________________

Mer hiphop på UKK i vår:

Erik Lundin och Michel Dida
Fredag 15 april, 20.00, Sal B

Efter åtta år utav konstant turnerande med artistkollegan Adam Tensta och mängder av gästverser valde Eboi att byta riktning. Han fick syn på sitt gamla pass och bitarna föll på plats. Passet ledde rakt in i hjärtat på den historia han höll på att berätta. Debut EP ”Suedi” släpptes i november under födelsenamnet Erik Lundin.

”Suedi” har toppat spellistor och årskrönikor, och Erik Lundin är inte bara nominerad för "årets textförfattare” på kommande Grammis Galan utan tog även hem priset som "Årets hiphop/soul" på P3 Guld.

Michel Didas namn har ringt i varje hiphopälskares huvud i flera år. Med mixtapes och otaliga gästverser, som på Timbuktus låt ”Spring”, Adam Tenstas "Stockholm Paris" och Mwuanas ”Parranoia”.

Förra året kom solodebuten: första singeln "Höru Mej Bae" släpptes i augusti. Låten blev en stor viral hit och kort därefter släpptes uppmärksammade "Höru Mej Bae (Remix)" featuring Seinabo Sey, Mapei, Silvana Imam, Sabina Ddumba och Cherrie. I november kom EP:n "E Du Dum" som är producerad av Adam Freiholtz och Nisj. Med ett säreget flow och ett mörkt basdrivet beat har Michel Dida tagit nivån till cosmos och astro.

Nu i vår beger sig Erik Lundin och Michel Dida tillsammans ut på turnén ”E Du Dum Suedi?” med två shower back to back.

• hiphop

• Stockholm