Samarbete med Uppsala Internationella Kortfilmfestival i ny konsertserie

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2014 09:00 CEST

Aktuella och överraskande indieband som både spelar och tolkas i form av kortfilmer. Konceptet för Uppsala Konsert & Kongress nya konsertserie är både innovativt och unikt. 21 maj släpps biljetterna.

Den första konserten i denna nya konsertserie äger rum under Uppsala Internationella Kortfilmfestival – 21 oktober står postrockarna Hunt på scen i Uppsala Konsert & Kongress. Deras starka och episka "Dark Come Sooner" släpptes förra året på göteborgska Kning Disk och var ett av 2013 års bästa album.

Andra konserten i serien äger rum 9 december. Då är det dags för kritikerhyllade Most Valuable Players, som just nu är aktuella med kassettsläpp på Zeon Light Kassett. MVP har jämförts med storheter som Everything But The Girl och Prefab Sprout – och det är inga dumma referenser.
– Hunt och Most Valuable Players är fantastiska exempel på hur stark och varierad indiepopscenen i Sverige är idag. Vi är mycket stolta över att presentera dessa båda akter, säger Patric Kiraly musikproducent och medlem i konsertledningen vid Uppsala Konsert & Kongress.

I den nya konsertserien blir det också filmvisning. Varje gång tolkar representanter för Uppsala Internationella Kortfilmfestival bandet som spelar genom ett antal kortfilmer. Det handlar alltså inte om VJ:s eller filmvisning som ackompanjerar musiken – utan ett fristående inslag där banden tolkas i film. – Vi tyckte det kunde vara intressant att låta en curator tolka bandens musik i en annan konstform och kortfilm är ett spännande och användbart medium. Jag råkar dessutom veta att de som driver Kortfilmfestivalen är mycket musikintresserade och de nappade direkt på frågan, säger Patric Kiraly.
– Den största utmaningen blir att inte vara för bokstavlig i tolkningen utan istället känna in stämningar i musiken. Det är spännande att utifrån musiken skapa sig bilder som sedan blir ett filmprogram. Det här är för mig ett helt nytt sätt att arbeta med programsättning som jag tror kommer ge nya infallsvinklar och kopplingar mellan film och musik. Att tolka musik med bilder är inte helt ovanligt, t ex musikvideos. Men att tolka musik med färdiga filmer som visas i sin helhet är helt nytt för mig. Jag känner inte till något liknande projekt, därför är det extra spännande att jobba med detta, säger Niclas Gillberg som är festivalchef på Uppsala Internationella Kortfilmfestival.

Konsertserien inramas av illustrationer speciellt gjorda för ändamålet. Bakom illustrationerna står mycket uppmärksammade illustratören och serietecknaren Lotta Sjöberg som är aktuell med seriealbumet Det kan alltid bli värre på Galago.
– Ett mycket roligt uppdrag. Jag försökte fånga poesin i indiekulturen. Dess estetik är ju rätt tydlig i det att den blandar det glada och det sorgliga, säger Lotta Sjöberg.

Hunt, 21 oktober 2014, Sal C
Most Valuable Players, 9 december 2014, Sal C

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Uppsala Korfilmfestival

Presskontakt