Tempelriter från Tibet på Uppsala International Sacred Music Festival

Workshop - Templens musik
Lördag 2 november 13.00
Sal C

Från Tashi Lhunpo-klostret i Tibet kommer munkarna med klanger från cymbaler och djupt vibrerande röster som för dem i kontakt med yttre och inre världar. Föreställningen är en buddistisk ceremoni i hela sin rikedom av färger, klanger och rituell koreografi. Tashi Lhunpoklostret är ett av buddismens allra viktigaste och grundades i mitten av 1400-talet av den allra första inkarnationen av Dalai Lama.

Klostret tvingades att stänga 1959 på grund av motsättningarna mellan Kina och Tibet, men öppnade igen i exil i Indien 1972. Idag lever omkring 250 munkar i klostret som är berömt för sina färgsprakande föreställningar med stora masker, koreografi och unika blås- och slagverksinstrument.

Det flera meter långa dungchen är ett horn som bara används för ceremonier inom den tibetanska buddismen. Ljudet har beskrivits som sång från elefanter, eller som den buddistiske filosofen och författaren Lama Tsultrim Allione har uttryckt: ”Det är en lång, djup, nästan spöklig klang som tar dig långt ut i Himalayas toppar, och samtidigt tillbaka till ursprunget, livmodern.”

Föreställningen är en autentisk buddistisk ceremoni i hela sin klangrikedom och färgprakt. Genom föreställningen guidas publiken av en berättare.

Workshop med fri entré

Under en workshop lördag 2 november berättar och demonstrerar några av de gästande munkarna om maskerna, instrumenten och innehållet i föreställningen. Det är ett unikt tillfälle att direkt från källorna få information och lära mer om den närmast mytomspunna buddistiska tempelritualen.

Uppsala International Sacred Music Festival

Uppsala International Sacred Music Festival är festivalen som tar fasta på andlig musik och musikens andlighet utan att begränsa sig till några särskilda genrer. Detta är den sjunde upplagan för denna festival som etablerat sig som en av Europas viktigaste i sitt slag. Årets festival pågår mellan 24 oktober och 3 november.

Musikproducent Stefan Holmström, Uppsala Konsert & Kongress,
stefan.holmstrom@ukk.se  018-727 90 31