UKK blir Kulturkompis

Nu sjösätts det uppmärksammade projektet "Kulturkompis - Make Friends Through Culture" i Uppsala. Syftet är att sammanföra nyanlända/asylsökande med etablerade Uppsalabor och gå på gratis kulturupplevelser tillsammans,uppleva och samtala kring dessa.

Studieförbundet Bilda står bakom projektet och bland deras samverkansaktörer i Uppsala finns förstås Uppsala Konsert & Kongress! Även Uppsala Stadsteater, Katalin och Reginateatern är med och fler är på ingång.

Bilda startade upp projektet i Stockholm under våren och har cirka trettio olika Kulturkompisgrupper igång. Samverkansparter i Stockholm är allt från jazzklubben Fasching till Kungliga Dramaten.

- Vi vill med detta projekt uppmuntra till ett ömsesidigt utbyte mellan människor, som en del i att skapa vårt nya mångkulturella samhälle. Vi tror att det är viktigt att människor får mötas kring intressen och drivkrafter, att inspireras av andra, och skapa kontaktytor mellan olika kulturella grupper, säger Lina Brandemark på Bilda

Läs mer om Kulturkompis på Uppsala Konsert & Kongress: www.ukk.se/kulturkompis

Presskontakt Kulturkompis, Bilda:
Linda Brandemark 018-4742051 (även till mobil), linda.brandemark@bilda.nu
Marit Sjöström 08-7271804, marit.sjostrom@bilda.nu
www.bilda.nu/kulturkompis
www.facebook.com/kulturkompisuppsala

• bilda
  • uppsala konsert & kongress
  • kulturkompis

• Stockholm

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress