Världsstjärnan Angélique Kidjo 17 oktober i Uppsala

Angelique Kidjo

Angelique Kidjo har en snart trettioårig karriär i ryggen. Hon har förärats Grammys, sjungit på invigningen av fotbolls-VM, sålt ut Carnegie Hall i New York och sjungit för Nelson Mandela under en frihetskonsert i Kapstaden. Fredag 17 oktober kommer hon till Uppsala Konsert & Kongress i samband med Fredsåret 2014. Samma eftermiddag ges tillfälle att i ett panelsamtal möta två kvinnor som kämpar för förändring i Sydsudan och Demokratiska Republiken Kongo.

Angélique Kidjo
17 oktober 19.30
Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen

Angélique Kidjo är kort sagt en stjärna. Alla som upplevt henne live vittnar om en säregen karisma och ett starkt uttryck. Det märks att hon stått på scen ända sedan hon var sex år gammal.

– Hon har funnits på Uppsala Konsert & Kongress önskelista i flera år. Det känns underbart att denna världsstjärna äntligen kommer hit, säger Patric Kiraly, som ingår i konsertledningen på Uppsala Konsert & Kongress.

Hennes videor är lika banbrytande som hennes sätt att mixa musikstilar. Med aldrig outsinlig musikalisk nyfikenhet har Kidjo blandat västafrikanska musikaliska traditioner med amerikanska genrer som R’n’B, funk och jazz, samt europeiska och sydamerikanska influenser. I grunden finns den rika och medryckande musiktraditionen från Benin där hon växte upp.

Angélique Kidjos skivkarriär närmar sig trettio år. Under den tiden har hon hunnit samarbeta med en lång rad världsarister, bland andra Alicia Keys, Peter Gabriel och Carlos Santana.

När Angelique Kidjo inte turnerar som musiker reser hon världen runt som ambassadör för UNICEF och OXFAM. Hon driver den egna välgörenhetsorganisationen Batonga – vars syfte är att stödja afrikanska flickors rätt till skolgång och utbildning. Framträdandet i Uppsala är en del av Fredsåret 2014 och Angelique Kidjo kommer bland annat att framföra musiken från senaste albumet Eve, en hyllningsskiva till de afrikanska kvinnornas kamp i en värld som är ojämställd och våldsam. ”Så länge vi är starka går vi framåt med värdighet”, som Angelique Kidjo själv kommenterat Eve.

Kvinnor bygger fred
Panelsamtal (på engelska) om hur verkligheten ser ut för de kvinnor som höjer sin röst i konfliktområden. Angélique Kidjo hyllar ofta den afrikanska kvinnan som en viktig förebild. Inför hennes konsert i Uppsala ges också chansen att i ett panelsamtal möta två kvinnor som kämpar för förändring i Sydsudan och i Demokratiska Republiken Kongo, DRK.

Kvinnor bygger fred - panelsamtal
17 oktober 16.30 - fri entré
Uppsala Konsert & Kongress, Sal C

Medverkande: Fina Lujang, Loka Women Association, Sydsudan, och Seraphine Mantomba Kebasani, National Centre for Popular Development, DRK. I samtalet deltar även representanter från Life & Peace Institute och Kvinna till Kvinna. Moderator: Iina Soiri, direktör, Nordiska Afrikainstitutet.

Arrangör
Uppsala Konsert & Kongress med stöd av Musikens Hus Vänner samt Life & Peace Institute, Kvinna till Kvinna och Utrikespolitiska Föreningen i Uppsala

Presskontakt
Patric Kiraly, konsertledning/musikproducent, Uppsala Konsert & Kongress, 018-727 90 32, patric.kiraly@ukk.se (Angélique Kidjo)