Virpi Pahkinen – starka dansverk ICHOS och FOLD 20/11 19.00

Virpi Pahkinen – ICHOS och FOLD

Dansaren och koreografen Virpi Pahkinen har satt avtryck i hela världen med sina starka dansverk. Fredag 20 november får vi i Uppsala Konsert & Kongress uppleva två av hennes verk - den kritikerhyllade FOLD samt den nya föreställningen ICHOS. Medverkande dansare Virpi Pahkinen och Fredrik Quiñones, liveslagverk Mika Takehara.

Fredag 20 november 19.00
Sal B

I föreställningen ICHOS undersöker Virpi Pahkinen tillsammans med slagverkaren Mika Takehara hur vi undermedvetet tolkar koreografins rörelser och samtidigt påverkas av ljudbilden. Vi människor utsätts ständigt av vibrationer i form av ljus, färger, toner och rörelser. Kanske blir vi rentav intelligentare varelser när vi träffas av alla signaler. ICHOS öppnar portarna till en ny klangfull värld som lyfter tankens akustik.

Den uppmärksammade och kritikerhyllade FOLD var ursprungligen en föreställning skapad i samarbete med Liljevalchs konsthall och konstnären Berit Lindfeldts skulpturer. FOLD är en koreografisk och elektroakustisk färd från rum till rum med ordlösa sånger. Musiken är skapad av den österrikiske tonsättaren Fabio Keiner, Luis Hernan Cortés Maya från Ecuador och japanska Akemi Ishijima, bosatt i London. Kostymerna är specialtillverkade av svenska modedesignern Diana Orving. Dansar gör Virpi Pahkinen och Fredrik Quiñones.

ICHOS

Koreografi och dans - Virpi Pahkinen
Musik och liveslagverk - Mika Takehara

FOLD